Dagboek uit Xiamen Deel III - Emilie Hudig 8 november, 16 — editorial

© Emilie Hudig

Typhoon Meranti
De nacht van woensdag 14 september 02.00. 
Tyfoon Meranti komt aan land in Xiamen. Ons huis siddert en beeft. De ramen staan bol in de sponningen. Elektriciteit valt uit, de lichten springen weer aan en weer uit. Het geluid van krakende bomen, brekend glas, woeste golven, angstaanjagend. De schade is enorm, volgens het lokale ANP; news agency Xinhua:
1 dode, 46,327 mensen ontheemd, 113 huizen verwoest, 350.000 bomen omgewaaid, windsnelheden van 170 km/ uur 3,2 miljoen huishoudens zonder elektriciteit, half Xiamen zonder water. De ergste tyfoon in 67 jaar. Onze schade beperkt zich tot een onder water gelopen appartement.

© Emilie Hudig

© Emilie Hudig

© Emilie Hudig

‘Focusing on’
We zitten te lunchen met het team van het fotofestival Jimei Arles. Chinezen delen gerechten. Ook wanneer het westers eten is. Een stuk biefstuk wordt met zijn vijven gegeten, het bord pasta gaat de groep rond. Alleen het kommetje pompoensoep wordt niet gedeeld. Ik geniet van een stukje verse zalm wanneer Chen Wei, een van de curatoren vraagt; ‘Wat bedoel je eigenlijk met ‘focusing on a certain intensity and relativity? We zijn je artist statement aan het vertalen naar het Chinees en kunnen geen woord voor intensity vinden’. ‘Betekent het,’ en hij geeft een stoot met zijn ene vuist op zijn andere hand. ‘Boem, zoiets?’ Intensity als in boem/ knal. Nee, dat betekent het niet maar wat dan wel? Ik weet nog precies wie met deze zin kwam over mijn werk en ik heb hem overgenomen in mijn CV. Nu zit ik met een bek vol tanden en heerlijke stukjes verse zalm. Ik zal erover nadenken, zeg ik. We hebben het er niet meer over gehad.

© Emilie Hudig

© Emilie Hudig

© Emilie Hudig

Boeddhistische monnik
Ik heb deze man vaker zien lopen op het strand. Hij draagt dezelfde kleding als de groep vrouwelijke monniken die ik op het strand tegenkwam. Dit keer blijf ik staan. Hij geeft mij een kaartje met een Boeddha en een Chinese tekst. Daarna pakt de monnik tien yuan uit zijn zak en glimlacht. Ik knik en gebaar, ’Ik’ en wijs dan op mijn camera. Hij knikt en steekt een sigaret op. Ik geef hem het geld en daarna fotografeer ik hem. Hij rookt zijn sigaret op en we lopen in tegengestelde richtingen verder over het strand.

© Emilie Hudig

Dichtgeplakte camera
Ik heb mijn camera per ongeluk dichtgeplakt met super glue. Omdat ik nog niet wist met welke camera ik wilde werken in China, had ik vijf verschillende camera’s bij me. Mijn Hasselblad, de Hexar, Polaroid, Canon 5D en de Holga. Die laatste is het geworden. Pas later, toen ik op het internet iets opzocht over deze camera, ontdekte ik dat de Holga speciaal ontwikkeld is voor de Chinese arbeider. In de jaren tachtig was een 35mm rolletje Kodak film heel duur in China en 120 mm rolfilm was goedkoop. Kort na de introductie van de camera werd de belasting op kleinbeeld verlaagd. De Holga brak daarom nooit echt door. Voor wie deze camera niet kent. Hij is van plastic, lekker licht en niet zo sterk. De schroef waar je het statief in draait was afgebroken en daarom heb ik met super glue de schroef weer vastgeplakt. Tenminste dat was mijn bedoeling. Ik wilde een foto maken en nu zit de afdrukknop muurvast. De schroef is er alweer afgevallen. De sterke mannen die een muurtje aan het metselen zijn en waarvan ik een foto wilde maken, vraag ik of zij de afdrukknop knop los krijgen. Het lukt hun ook niet. Gelukkig heb ik nog een Holga bij me.

© Emilie Hudig

© Emilie Hudig

© Emilie Hudig

Tien Pe Tong= Chinees voor ‘ik niet begrijp’
Voel me al een paar dagen Blue. Ik mis het contact, vooral tijdens het fotograferen. Het zijn de verhalen van de mensen die ik tegenkom die mij vormen en als bindweefsel fungeren tussen mijzelf, de buitenwereld en de beelden die ik maak. Mijn zintuigen staan op scherp. Ik voel en ervaar wat ik zie. Maar ik kan er niet over praten. Ik kan geen vragen stellen. Mijn beelden raken steeds verder verwijderd van een realiteit. Teksten op t-shirts. ‘Actually I am a unicorn’, grootouders met kleinkinderen, het ritme van het leven, slapen, eten, bewegende lichamen, haren, huid, voeten, handen en vooral lippen. Ik heb nog nooit zoveel mooie monden gezien, zowel bij mannen als bij vrouwen. Laatst benaderde ik drie mensen met een mooie mond en werd niet afgewezen. Ik probeerde zo dichtbij mogelijk te komen met mijn camera. Eén meisje voelde zich ongemakkelijk, ik wist niet hoe ik daar iets aan kon veranderen. Stiekem hoopte ik het ongemak terug te vinden in de foto. De foto’s zijn allemaal ‘mislukt’. Tenminste zo ervaar ik dat. Daarom ben ik Blue, morgen ga ik Red proberen en overmorgen Green.

© Emilie Hudig

© Emilie Hudig

www.emiliehudig.com

Lees hier dagboek deel I

Lees hier dagboek deel II


Ibasho Gallery presenteert: Tea Ceremony And Flower Arrangement - Max Pinckers in dialoog met Werner Bischof event — 1 mei

Het beeld van Japan, verzadigd door clichés van een ondoordringbare en technologisch geavanceerde eilandnatie met zeer gedefinieerde culturele onderwerpen - zoals...

↠ read more

Kahmann Gallery presenteert: Marvin Newman in 5&33 Gallery event — 1 mei

In de jaren vijftig, een tijd waarin bijna alle kunstfotografen in zwart en wit werkten, durfden maar een paar pioniers met kleur te experimenteren. Een van hen was Marvin Newman...

↠ read more

OPEN CALL: NEW DUTCH TALENT event — 1 mei

GUP Magazine presenteert vol trots de achtste editie van New Dutch Photography Talent: New 2019. Deze toonaangevende publicatie introduceert ieder jaar de 100 beste nieuwe...

↠ read more

Melkweg Expo presenteert: metamorphosis - Lois Cohen & Indiana Roma Voss event — 26 april

Fotograaf Lois Cohen en stylist Indiana Roma Voss exposeren van 19 mei tot 10 juni ‘Metamorphosis’ in Melkweg Expo. Twaalf vrouwelijke iconen uit religie tot...

↠ read more

Adrien Lacheré - Memento Bangkok portfolio — 26 april

Adrien Lacheré (b.1988, FR) ontwikkelde zijn passie voor de fotografie tijdens zijn studies economie, hij maakte zijn eerste fotoreeksen in het dagelijkse...

↠ read more

Ronin - Tales of Solitude portfolio — 24 april

De werken van Ronin (b. 1978, based in NL) variëren van geënsceneerde scènes in nachtlandschappen tot intieme ontmoetingen in barre omstandigheden. We...

↠ read more

Stadsarchief Amsterdam presenteert: Dolf Toussaint event — 24 april

De Amsterdamse fotograaf Dolf Toussaint (1924-2017) zwierf vanaf de jaren zestig met zijn camera door de straten van Amsterdam en bracht de inwoners op sprekende wijze in beeld....

↠ read more

Viktor Van Hoof - Som Wansodany, movie super star was killed portfolio — 24 april

In de jaren ‘60 werd de eerste Cambodjaanse film geproduceerd, groeide het aantal studio’s fenomenaal en kenden de Khmer films een groot succes. Mensen gingen...

↠ read more

Instagram Takeover - Sam Gregg portfolio — 23 april

"Napels zien en sterven," vertelde Johann Wolfgang Von Goethe van Faus Italian Journey in 1786. Tegenwoordig is de uitdrukking een ironische verwijzing geworden naar de...

↠ read more

Kiekie - Olympisch Young Talent event — 18 april

Ook in 2018 gaat KIEKIE voor Olympus Nederland op zoek naar nieuw, jong talent! Met als doel om je uiteindelijk door te ontwikkelen als Olympus Visionary. Als Olympus Visionary...

↠ read more