Editors' Pic - De Stadsjungle 20 april, 15 — editorial

Dwalend langs de rafelranden van de stad – de minder gedefinieerde 'buitenkant' van onze urbane omgeving – zoekt Sander Meisner (1979. Amsterdam) naar kleurrijke schoonheid in de verlaten uithoeken van de donkere, betonnen stadsjungle.

Sander maakt wandelingen zonder vooropgezet plan, zogenaamde 'derives' (dat als conceptueel idee opkwam in de tijd van het Surrealisme en dat nog het meeste wegheeft van 'flaneren' – al was dat laatste vooral gericht op een sociale interesse, in het kijken en bekeken worden door de mensen op straat. Een 'derive' heeft meer specifiek tot doel om de stedelijke architectuur en aangetroffen objecten te bestuderen). Die wandelingen maakt Meisner ook 's nachts en daarbij loopt hij soms bijna letterlijk tegen een gebouw op.

© Sander Meisner

In een preoccupatie met licht en donker die we ook kunnen herkennen in de tekeningen en schilderijen van de kunstenaar Jeroen Henneman stuurt Meisner aan op een heldere en strakke vlakverdeling. Dat wil zeggen, bij Henneman gaat het vaak om de omkering van licht en schaduw waardoor objecten als het ware worden 'weggesneden' en daarmee de schaduw het 'ware' object wordt. In het geval van Meisner's serie 'Nacht' zijn de gebouwen als architectonische objecten wel degelijk in het licht gevangen maar het 'Henneman-effect' is ook hier van toepassing: het onderscheid tussen lichte en donkere vlakken is zo sterk in Meisner's 'Nacht'-serie dat zowel de lucht als het gras op de voorgrond de bouwstructuur van het object in z'n geheel als het ware los knipt.

Bovendien wordt in datzelfde contrast ook direct de 'kantigheid' van het gebouw benadrukt; je ziet duidelijk hoe de muren zich, in perspectief, ten opzichte van elkaar verhouden. Maar wat natuurlijk het meest in het oog springt is het spel tussen vorm en kleur dat we zo goed kennen uit de gouden eeuw van de abstracte schilderkunst. Totale abstractie heeft geen enkele verwijzing meer naar iets wat nog herleidbaar is, maar de grote kunstenaars uit de twintigste eeuw verstonden hun vak zo goed dat ze de sublieme balans vonden tussen het kijken naar iets concreets en tegelijkertijd de blik konden wegleiden van het object om de toeschouwer vervolgens in vervoering te kunnen laten raken van wat overblijft: vorm en kleur.

Meisner, die als autodidact nog aan het begin staat van z'n carrière, lijkt dat principe – getuige dit beeld – alvast goed onder de knie te hebben. Door zijn gevoel voor compositie en de extreem lange belichting van defotografische film worden de onderwerpen in Meisner's nachtelijke foto's weergegeven als kleurrijke (semi-) abstracte beelden.

Sander was verkozen alsNew Dutch Photography Talent 2015, bekijk het boek hier.

Tekst doorErik Vroons

sandermeisner.nl


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more