Smeulende Herinneringen 31 december, 14 — editorial

© Karin Borghouts

Het ouderlijk huis van Karin Borghouts (België, 1959) brandde in maart 2012 volledig af. Haar moeder, die daar tot de fatale dag nog woonde, kon het pand tijdig verlaten maar de antiekverzameling moest het ontgelden. Vervolgens besloot Karin terug te keren om het interieur en de spullen, of wat daar nog van over was, systematisch te fotograferen. “The painter constructs, the photographer discloses,” schreef Susan Sontag ooit. Een schilder begint met een leeg canvas en voegt dan toe wat hij of zij acht dat gezien moet worden. Dit is niet noodzakelijk iets wat ook daadwerkelijk dient te worden aangetroffen – de schilder is vrij om het beeld zo samen te stellen zoals hij of zij het zich voorstelt. Anders is dat voor de fotograaf, althans vanuit documentair oogpunt. Hoewel daar nog verschillend over wordt gedacht – we kennen zowel een strenge school als ook een stroming van de ‘rekbaren’ – maar in het algemeen zou je kunnen stellen dat een documentaire fotograaf slechts een keuze dient te maken tussen het blootleggen of buiten het kader stellen van een feitelijke realiteit.

Borghouts schuurt in eerder werk duidelijk aan tegen de houding van de schilder. Weliswaar heeft ze altijd de fotografie als uitgangspunt genomen, maar met behulp van artificiële ingrepen achteraf kregen de zorgvuldig geselecteerde vertrekken – veelal gesitueerd in musea, expositieruimtes waarin geschiedenis en verbeelding samensmelten tot een nieuwe betekenis – een eigen, fotografische werkelijkheid. Maar nu, in haar ouderlijk huis, hoeft er niet meer kunstzinnig te worden ingegrepen want de brand heeft al voldoende voorwerk gedaan. Voor Borghouts restte niet veel meer dan het ‘sec’ vastleggen van de afgeblakerde elementen die een roetlaag hebben gelegd over de zuivere locatie van haar daadwerkelijke herinneringen.

© Karin Borghouts

In ‘Op zoek naar de verloren tijd’ (à la recherche du temps perdu, 1913 –1927), het bekende levenswerk van Marcel Proust, staat ook de bekende ‘madeleine–scène’ waarin het in de bloesemthee dopen van een koekje en de smaak daarvan, lang niet geproefd, vervolgens het geheugen van de schrijver activeert. Door deze zogenaamde ‘onvrijwillige herinnering’ komt hij tot een beeldend relaas over het dorpje Combray, waar ‘Marcel’ in zijn jeugd veel tijd doorbracht. Borghouts’ terugkeer naar het afgebrande pand van haar moeder is vanzelfsprekend een minder onvrijwillige toenadering tot de poorten naar ‘de verloren tijd’, zoals de droge mededeling in de ondertitel van het daaruit resulterende boek The House (of my childhood burnt down and I went to take pictures) ook al aangeeft, maar het heeft er alle schijn van dat de ‘methode Proust’ ook hier van toepassing is. Dat wil zeggen, het in een veelvuldigheid van grijstinten fotografisch vastleggen van de geblakerde objecten levert voor Borghouts – en wellicht haar moeder – niet alleen een waardevol particulier beelddocument op, maar het dient uiteindelijk ook een kunstzinnige poging om het fenomeen van ‘herinneren’ als actief werkwoord te duiden.

karinborghouts.be

Tekst door Erik Vroons


Ibasho Gallery presenteert: Tea Ceremony And Flower Arrangement - Max Pinckers in dialoog met Werner Bischof event — 1 mei

Het beeld van Japan, verzadigd door clichés van een ondoordringbare en technologisch geavanceerde eilandnatie met zeer gedefinieerde culturele onderwerpen - zoals...

↠ read more

Kahmann Gallery presenteert: Marvin Newman in 5&33 Gallery event — 1 mei

In de jaren vijftig, een tijd waarin bijna alle kunstfotografen in zwart en wit werkten, durfden maar een paar pioniers met kleur te experimenteren. Een van hen was Marvin Newman...

↠ read more

OPEN CALL: NEW DUTCH TALENT event — 1 mei

GUP Magazine presenteert vol trots de achtste editie van New Dutch Photography Talent: New 2019. Deze toonaangevende publicatie introduceert ieder jaar de 100 beste nieuwe...

↠ read more

Melkweg Expo presenteert: metamorphosis - Lois Cohen & Indiana Roma Voss event — 26 april

Fotograaf Lois Cohen en stylist Indiana Roma Voss exposeren van 19 mei tot 10 juni ‘Metamorphosis’ in Melkweg Expo. Twaalf vrouwelijke iconen uit religie tot...

↠ read more

Adrien Lacheré - Memento Bangkok portfolio — 26 april

Adrien Lacheré (b.1988, FR) ontwikkelde zijn passie voor de fotografie tijdens zijn studies economie, hij maakte zijn eerste fotoreeksen in het dagelijkse...

↠ read more

Ronin - Tales of Solitude portfolio — 24 april

De werken van Ronin (b. 1978, based in NL) variëren van geënsceneerde scènes in nachtlandschappen tot intieme ontmoetingen in barre omstandigheden. We...

↠ read more

Stadsarchief Amsterdam presenteert: Dolf Toussaint event — 24 april

De Amsterdamse fotograaf Dolf Toussaint (1924-2017) zwierf vanaf de jaren zestig met zijn camera door de straten van Amsterdam en bracht de inwoners op sprekende wijze in beeld....

↠ read more

Viktor Van Hoof - Som Wansodany, movie super star was killed portfolio — 24 april

In de jaren ‘60 werd de eerste Cambodjaanse film geproduceerd, groeide het aantal studio’s fenomenaal en kenden de Khmer films een groot succes. Mensen gingen...

↠ read more

Instagram Takeover - Sam Gregg portfolio — 23 april

"Napels zien en sterven," vertelde Johann Wolfgang Von Goethe van Faus Italian Journey in 1786. Tegenwoordig is de uitdrukking een ironische verwijzing geworden naar de...

↠ read more

Kiekie - Olympisch Young Talent event — 18 april

Ook in 2018 gaat KIEKIE voor Olympus Nederland op zoek naar nieuw, jong talent! Met als doel om je uiteindelijk door te ontwikkelen als Olympus Visionary. Als Olympus Visionary...

↠ read more