Anne Barlinckhoff fotografeert graag het vrouwelijk lichaam 25 juni, 15 — interview

Anne Barlinckhoff (1989) staat bekend om haar sensuele beelden van vrouwen. Haar plaatjes met vormen, kleur en contrast blijven niet onopgemerkt; de jonge fotograaf krijgt steeds meer internationale bekendheid. Wij spraken met haar over haar obsessie met het vrouwelijk lichaam, en de grens tussen sensueel en ordinair.

© Anne Barlinckhoff

© Anne Barlinckhoff

Waar komt jouw obsessie voor vrouwen en het vrouwelijk lichaam vandaan?
Dat is iets wat ik van binnen voel. Ik vind het fijn om grenzen te verleggen, ook fysiek en in contact met andere mensen. Met vrouwen gaat dit makkelijker, omdat je meer een emotionele band hebt, je begrijpt elkaar beter. Die band zorgt voor vertrouwen, iets wat voor mijheel belangrijk is. Zonder vertrouwen is er geen foto. Ik hou van kleuren en vormen, dat is nog een reden waarom ik van vrouwen houd. Voor mij hebben vrouwen meer vormen.

© Anne Barlinckhoff

© Anne Barlinckhoff

Ben jij feminist?
Zo zou ik mezelf niet willen omschrijven. Wel vind ik het belangrijk om vrouwen sterk te portretteren. Ik leg vrouwen heel uitgesproken vast, maar wel met emotie en liefde.

Is de insteek van de foto’s met Michelle en Julia vooral het creëren van contrast?
Het is natuurlijk ook esthetiek en contrast, maar als je zulke foto’s maakt kunnen mensen het ook interpreteren als een boodschap. Ik heb wel een sterke mening, maar ik houd me niet heel erg bezig met politiek. Toen ik in Zuid-Afrika woonde, heb ik veel racisme om me heen gezien. Zowel door blanke als donkere mensen. Op het moment van de shoot was ik er niet bewust mee bezig, maar ik denk dat onbewust de beelden een reflectie waren van alles wat ik heb gezien in Zuid Afrika. Maar op het moment van de foto zelf ging het puur om de energie tussen mij en de modellen. Ze begrepen me, we zaten op een lijn. Daarom komen deze beelden zo sterk over, we hebben heel duidelijk onze emoties erin kunnen leggen. Zonder die emotie was het een heel ander beeld geworden.

© Anne Barlinckhoff

© Anne Barlinckhoff

Zoals je zegt is je werk vrij intiem, hoe ga je daar mee om als je met een nieuw model in zee gaat?
Dat is heel verschillend. Ik ben een gevoelsmens, dus ik heb snel door hoe iemand zich voelt. Het is voor mij belangrijk dat het model betrokken is bij wat er gebeurd. Als ze iets niet leuk vindt, dan hoeft dat niet. Ze moet alleen doen waar zij zich prettig bij voelt. Als je deze keuze bij een ander laat, en laat zien dat je als fotograaf vertrouwen hebt, dan creëer je ook vertrouwen bij het model.

Modellen zijn vaak niet gewend om invloed op de foto’s te hebben. Normaal wordt er tegen ze gezegd wat ze moeten doen; ik doe het tegenovergestelde. Als iemand zich comfortabel voelt, creëert dit ook een soort vrijheid. Je kan iemand meenemen in het proces, ze gaan verder dan ze van te voren gedacht zouden hebben. Het mooiste is als ze zelf ook blij worden van de beelden en nooit hadden gedacht dat de verbondenheid zo sterk zou zijn.

© Anne Barlinckhoff

© Anne Barlinckhoff

Probeer je daar iets bij de kijker mee op te wekken?
Ik wil dat er iets met je gebeurt als je naar mijn werk kijkt. Het moet een emotie oproepen, het maakt niet uit welke. Je moet iets voelen in je buik of in je hoofd. Ik wil dat er een soort wrijving ontstaat tussen wat er gefotografeerd is, en jouw interpretatie daarvan.

Hoe zorg jij voor een goede balans tussen verleiding en onschuld in je werk?
Dat verschil is heel visueel. Als je een model met grote borsten hebt, wordt dit gelijk al heel seksueel opgevat. Dat is eigenlijk heel jammer, maar dat is zo door de maatschappij gemaakt. Ik fotografeer allerlei soorten borsten, voor mij zit er geen verschil in. Ik vind grote borsten niet pornografisch, want als ik iets speels toevoeg, zoals bij Rheanna bijvoorbeeld haar tepels bedekt met mijn voeten, dan krijg je die onschuld weer terug. Maar het laat ook het vertrouwen zien dat je met elkaar aangaat. Ook door het vervreemden en het combineren krijg je die onschuld. Zoals een ananas op een kont. Ik vind het interessant om dingen uit hun context te halen.

© Anne Barlinckhoff

© Anne Barlinckhoff

Wat wil je laten zien in je foto’s?
Ik doe waar ik van houd en ik wil mijn voorliefde voor de vrouw laten zien. Dat deze beelden niet per se pornografisch hoeven te zijn. Mijn werk is sensueel, maar niet ordinair. Waar die lijn tussen sensueel en porno ligt, is voor iedereen anders.Bij mij is iedereen welkom; grote borsten, kleine borsten, blank, donker, dik of dun. Maar mijn artistieke insteek, liefde en respect voor de vrouw geeft dit ook weer voor mij.

© Anne Barlinckhoff

© Anne Barlinckhoff

Hoe zorg je dat je niet over die lijn heengaat?
Dat voel ik aan. Ik kan namelijk geen pornografisch beeld maken, daar wordt ik heel ongemakkelijk van. Toen ik een keer met drie modellen een shoot deed, had ik ze op een gegeven moment in een positie die op een vreemd seksstandje leek. Ik voelde gelijk dat het niet goed was, voor niemand niet. Die grens voel je aan, ik heb veel erotisch beeld maar niet pornografisch. Intimiteit kun je niet forceren, als dit wel gebeurd is het geen liefde. En mijn beeld komt voort uit liefde.

Anne Barlinckhoff stond in het New 2014 boek. In ons meest recente nieuwsbrief kwam ze met een goede levensles: "je zult het niet weten totdat je het probeert." Dus wees niet bang om mee te doen aan New 2016 - de inzendingen zijn namelijk weer geopend en wie weet hoor jij tot de top 100 talenten van Nederland dit jaar!

Tekst door Isabeau van Halm

annebarlinckhoff.com


Ibasho Gallery presenteert: Tea Ceremony And Flower Arrangement - Max Pinckers in dialoog met Werner Bischof event — 1 mei

Het beeld van Japan, verzadigd door clichés van een ondoordringbare en technologisch geavanceerde eilandnatie met zeer gedefinieerde culturele onderwerpen - zoals...

↠ read more

Kahmann Gallery presenteert: Marvin Newman in 5&33 Gallery event — 1 mei

In de jaren vijftig, een tijd waarin bijna alle kunstfotografen in zwart en wit werkten, durfden maar een paar pioniers met kleur te experimenteren. Een van hen was Marvin Newman...

↠ read more

OPEN CALL: NEW DUTCH TALENT event — 1 mei

GUP Magazine presenteert vol trots de achtste editie van New Dutch Photography Talent: New 2019. Deze toonaangevende publicatie introduceert ieder jaar de 100 beste nieuwe...

↠ read more

Melkweg Expo presenteert: metamorphosis - Lois Cohen & Indiana Roma Voss event — 26 april

Fotograaf Lois Cohen en stylist Indiana Roma Voss exposeren van 19 mei tot 10 juni ‘Metamorphosis’ in Melkweg Expo. Twaalf vrouwelijke iconen uit religie tot...

↠ read more

Adrien Lacheré - Memento Bangkok portfolio — 26 april

Adrien Lacheré (b.1988, FR) ontwikkelde zijn passie voor de fotografie tijdens zijn studies economie, hij maakte zijn eerste fotoreeksen in het dagelijkse...

↠ read more

Ronin - Tales of Solitude portfolio — 24 april

De werken van Ronin (b. 1978, based in NL) variëren van geënsceneerde scènes in nachtlandschappen tot intieme ontmoetingen in barre omstandigheden. We...

↠ read more

Stadsarchief Amsterdam presenteert: Dolf Toussaint event — 24 april

De Amsterdamse fotograaf Dolf Toussaint (1924-2017) zwierf vanaf de jaren zestig met zijn camera door de straten van Amsterdam en bracht de inwoners op sprekende wijze in beeld....

↠ read more

Viktor Van Hoof - Som Wansodany, movie super star was killed portfolio — 24 april

In de jaren ‘60 werd de eerste Cambodjaanse film geproduceerd, groeide het aantal studio’s fenomenaal en kenden de Khmer films een groot succes. Mensen gingen...

↠ read more

Instagram Takeover - Sam Gregg portfolio — 23 april

"Napels zien en sterven," vertelde Johann Wolfgang Von Goethe van Faus Italian Journey in 1786. Tegenwoordig is de uitdrukking een ironische verwijzing geworden naar de...

↠ read more

Kiekie - Olympisch Young Talent event — 18 april

Ook in 2018 gaat KIEKIE voor Olympus Nederland op zoek naar nieuw, jong talent! Met als doel om je uiteindelijk door te ontwikkelen als Olympus Visionary. Als Olympus Visionary...

↠ read more