De tijdgeest van het Middellandse Zeegebied: een interview met Nick Hannes 25 juli, 15 — interview

Op reis kan hij zich beter concentreren. Nieuwsgierig als hij is naar politieke, sociale of ecologische lagen van gebieden. Zijn laatste boek The Continuity of Man, gaat over het twintigtal landen dat aan de Middellandse Zee grenst. De urbanisatie langs de kust, migratie, het massa toerisme en de impact daarvan op het landschap.

Nick Hanneswas vijf jaar met het project bezig. Hij maakte twintig reizen en was bij elkaar opgeteld anderhalf jaar van huis weg. Naast de onderwerpen die hij van tevoren had bedacht te gaan vastleggen, kregen ook de actuele revoluties en de crisis in Griekenland een plek in het boek. Slechts een land kon hij niet bezoeken: Syrië, daar was de situatie te gevaarlijk.

Izola, Slovenie © Nick Hannes

Saint-Tropez, Frankrijk © Nick Hannes


Een deel van de reizen maakte Hannes met zijn vriendin en twee kinderen. Verdeeld over vier verschillende reizen van steeds tweeënhalve maand die zij met een camper maakten. Ze bezochten zo steeds een ander deel van de kustlijn van Spanje tot en met Turkije. “Op die manier kon ik wel lang reizen en hoefde ik ze niet te missen. Het Midden-Oosten en Noord-Afrika heb ik zelf bezocht. Ik kon in twee drie weken tijd mijn foto’s maken en met het vliegtuig op en neer reizen.”

Nieuw project?
Voor een nieuw kort project gaat Nick Hannes de Ararat berg beklimmen met een groepje Armeniërs. Deze vulkanische berg die maar liefst 5137 meter hoog is, ligt in Oost-Turkije. Voor de Armeniërs is het hun nationale symbool, het is voor de Armeniërs die met Hannes meegaan dan ook een politieke daad om die berg te beklimmen. De aanleiding van dit project is de Armeense genocide die honderd jaargeleden plaatsvond.

Valencia, Spanje © Nick Hannes

Naqoura, Libanon © Nick Hannes

Wat maakt een foto tot een sterk beeld?
Ik vind dat een foto krachtiger is als er meerdere lagen in zitten. Als de foto ook vragen oproept en niet enkel antwoorden geeft. Dat de kijker er zelf ook nog wat bij kan fantaseren. Een aantal verschillende lagen op gebied van ecologie, politiek en sociale zaken. Dat maakt het interessanter vind ik.

Hoe bereid je je voor op de reizen die je maakt?
Ik bereid me wel zeer goed voor. Ik lees zowel reisgidsen als historische boeken, maar ook journalistieke werken over het land waar ik naar toe ga. Hoewel ik absoluut geen persfotografie wil maken. Het zijn geen persmomenten die ik vastleg, geen evenementen, er zijn geen betogingen, het is echt wel documentair werk wat ik maak, waarbij ik afstand probeer te nemen van het moment en het beeld op die manier tijdlozer maak.

Zeker de afgelopen tijd was een interessante periode in het Middellandse Zeegebied. Het ging over conflicten en ruzies, maar tussendoor gaan er ook heel veel mensen op vakantie, en heb je daar een enorme bouwwoede, waardoor de hele kust wordt volgebouwd. Dit zijn allemaal parallelle realiteiten die ik in mijn boek met elkaar in verbinding heb proberen te brengen of in perspectief tot elkaar probeer te plaatsen. En zo heb ik de tijdgeest proberen te vangen.

Cairo, Egypte © Nick Hannes

Istanbul, Turkije © Nick Hannes

Wat is het doel?
Vastleggen, maar uiteraard wil ik ook communiceren met mijn foto’s. De titel van het boek, The Continuity of Man, de vooruitgang der mensheid is uiteraard ook een beetje ironisch bedoeld, omdat het Middellandse Zeegebied de bakermat van de Europese beschaving zou zijn. De wieg van onze beschaving, wordt wel eens gezegd. Maar de vooruitgang van onze beschaving is daar ver te zoeken als je het mij vraagt.
Mijn foto’s zijn niet bedoeld om te wijzen met het vingertje, ze zijn open voor interpretatie. Het is wel zeer maatschappij kritisch, maar niet propagandistisch. Het is subtiel.

Nick Hannes heeft op de academie in Gent fotografie gestudeerd. Na zijn studie heeft hij eerst bijna tien jaar als persfotograaf gewerkt. “Na een tijdje voelde ik me gefrustreerd omdat ik niet genoeg tijd had om mijn eigen ideeën vorm te geven. Ik had genoeg werk, maar na die tien jaar heb ik radicaal besloten om dat niet meer te doen. Ik liet mijn opdrachtgevers weten dat ze me het komende jaar niet meer hoefden te bellen en ben op reis gegaan. Naar de voormalige Sovjet Unie. Daar ben ik heel organisch begonnen met fotograferen. Zonder opdracht. Daar is ook mijn eerste boek uit voortgekomen. Red Journey. Deze manier van fotograferen beviel zo goed, dat ik sinds dien heb besloten om op die manier mijn projecten te gaan doen.

Adana, Turkije © Nick Hannes

Rio, Griekenland © Nick Hannes

Sinds een aantal jaar geef je zelf ook les op de academie in Gent. Wat probeer je de studenten bij te brengen?
In de eerste plaats om een verhaal te maken en iets te vertellen op een persoonlijke manier. Daarnaast de ontwikkeling naar een eigen stijl. Het is wel heel belangrijk dat iemand die afstudeert van een academie geen uitvoerend fotograaf is, maar een auteur.

Hoe heb je je eigen studietijd ervaren?
Dat was wel een hele andere tijd. Ik heb alles analoog geleerd. Het was veel omslachtiger om je werk aan de man te krijgen. Je moest echt met je prints naar de redacties toe gaan, of ze opsturen en dan tien keer terugbellen om ze terug te krijgen.
Het is wel duidelijk dat de studenten die de laatste tien jaar zijn afgestudeerd veel sneller afname vinden van hun werk, via internet, via fotowedstrijden. Heel snel, soms tijdens hun studie al beginnen ze te werken.

Misrata, Libie © Nick Hannes

Andere kant van internet is dat iedereen er foto’s op kan zetten en je er moeilijker uitspringt.
Ik denk dat het bewijst dat het heel belangrijk is dat je als professioneel fotograaf moet proberen om heel persoonlijk werk te maken en dat je daar volle bak honderd procent voor gaat. Het voordeel van een professioneel fotograaf ten opzichte van een amateur is dat die er voltijds mee bezig is. Er duikt concurrentie op, maar zolang er bladen en tentoonstellingsplekken zijn die om goede fotografie vragen kan het gewoon door blijven gaan.

Maar ik merk wel dat in de populaire pers en stilletjes aan ook in de meer kwalitatieve pers de kwaliteit van fotografie erop achteruit gaat. Dat budgetten naar beneden gaan en men niet meer bereid is om een fatsoenlijke vergoeding te geven voor goede fotografie.

Ik heb nog wel een band met de pers, maar ik doe geen opdrachten meer. Soms doe ik nog wel iets voor een buitenlandse krant of een magazine, omdat ik dat interessant vind en de budgetten er meestal ook iets hoger liggen.

Lampedusa, Italie © Nick Hannes

Eigenlijk begeeft Hannes zich zoals hij zelf zegt op het kruispunt van pers, onderwijs en het artistieke circuit. “De laatste tijd probeer ik me meer te focussen op het artistieke circuit, daar zie ik toekomst in. Bijvoorbeeld door de mogelijkheid om prints van mijn foto’s te verkopen. “

Tegen het einde van het jaar gaat Hannes met een nieuw project van start. Dit keer wordt het Arabische schiereiland zijn domein. Dubai en de Verenigde Arabische Emiraten. De bouwwoede en de artificiële stadsontwikkeling en de enorme rijkdom die er heerst, moeten aan zijn lens geloven. Maar dat moet hij nog helemaal voorbereiden. Eerst de Ararat maar eens beklimmen.

Tekst door Jildau de Boer

continuityofman.com
nickhannes.be


Ibasho Gallery presenteert: Tea Ceremony And Flower Arrangement - Max Pinckers in dialoog met Werner Bischof event — 1 mei

Het beeld van Japan, verzadigd door clichés van een ondoordringbare en technologisch geavanceerde eilandnatie met zeer gedefinieerde culturele onderwerpen - zoals...

↠ read more

Kahmann Gallery presenteert: Marvin Newman in 5&33 Gallery event — 1 mei

In de jaren vijftig, een tijd waarin bijna alle kunstfotografen in zwart en wit werkten, durfden maar een paar pioniers met kleur te experimenteren. Een van hen was Marvin Newman...

↠ read more

OPEN CALL: NEW DUTCH TALENT event — 1 mei

GUP Magazine presenteert vol trots de achtste editie van New Dutch Photography Talent: New 2019. Deze toonaangevende publicatie introduceert ieder jaar de 100 beste nieuwe...

↠ read more

Melkweg Expo presenteert: metamorphosis - Lois Cohen & Indiana Roma Voss event — 26 april

Fotograaf Lois Cohen en stylist Indiana Roma Voss exposeren van 19 mei tot 10 juni ‘Metamorphosis’ in Melkweg Expo. Twaalf vrouwelijke iconen uit religie tot...

↠ read more

Adrien Lacheré - Memento Bangkok portfolio — 26 april

Adrien Lacheré (b.1988, FR) ontwikkelde zijn passie voor de fotografie tijdens zijn studies economie, hij maakte zijn eerste fotoreeksen in het dagelijkse...

↠ read more

Ronin - Tales of Solitude portfolio — 24 april

De werken van Ronin (b. 1978, based in NL) variëren van geënsceneerde scènes in nachtlandschappen tot intieme ontmoetingen in barre omstandigheden. We...

↠ read more

Stadsarchief Amsterdam presenteert: Dolf Toussaint event — 24 april

De Amsterdamse fotograaf Dolf Toussaint (1924-2017) zwierf vanaf de jaren zestig met zijn camera door de straten van Amsterdam en bracht de inwoners op sprekende wijze in beeld....

↠ read more

Viktor Van Hoof - Som Wansodany, movie super star was killed portfolio — 24 april

In de jaren ‘60 werd de eerste Cambodjaanse film geproduceerd, groeide het aantal studio’s fenomenaal en kenden de Khmer films een groot succes. Mensen gingen...

↠ read more

Instagram Takeover - Sam Gregg portfolio — 23 april

"Napels zien en sterven," vertelde Johann Wolfgang Von Goethe van Faus Italian Journey in 1786. Tegenwoordig is de uitdrukking een ironische verwijzing geworden naar de...

↠ read more

Kiekie - Olympisch Young Talent event — 18 april

Ook in 2018 gaat KIEKIE voor Olympus Nederland op zoek naar nieuw, jong talent! Met als doel om je uiteindelijk door te ontwikkelen als Olympus Visionary. Als Olympus Visionary...

↠ read more