Introducing Dirk Hardy 21 februari, 14 — interview

Dirk Hardy (1989) is voor het eerst met zijn werk naar buiten getreden met zijn publicatie in New Photography 2014. Zijn foto Libertas werd verkozen tot één van de covers en sindsdien is dit jonge talent hard aan het werk om zijn werk naar een nog hoger niveau te tillen.

DNA #3 Acceptance, © Dirk Hardy

Hardy kocht zijn eerste camera naar aanleiding van een bezoek aan een architect die een spiegelreflex camera gebruikte om de door hem gemaakte gebouwen te fotograferen.Het was altijd zijn droom geweest om ook architect te worden en het idee ontstond dat als hij dit wilde realiseren, hij ook zo'n camera moest hebben. Na lang sparen schafte de toekomstige fotograaf zijn eerste camera aan waarna hij meer en meer ging fotograferen. Hij kwam steeds meer tot de ontdekking dat hij niet wilde creëeren door middel van architectuur, maar door middel van fotografie. Na 3 jaar bouwkunde gestudeerd te hebben, maakte Hardy dan ook de overstap naar de studie fotografie aan de Willem de Kooning Academie te Rotterdam.

Libertas, © Dirk Hardy

Een gebeurtenis die zijn werk heeft getekend, was zijn stage bij fotograaf Pieter Henket in New York. Dirk volgde Henket al lange tijd en het was voor hem een droom om met hem samen te werken. Na voor Henket geassisteerd te hebben bij een shoot in Nederland, werd deze droom verwezenlijkt en stapte hij op het vliegtuig naar New York om pas na 6 maanden weer terug te keren. Gedurende deze tijd heeft hij Henket in de studio geassisteerd bij alle shoots, meegedacht met de concepten en de nabewerking van vele foto's op zich genomen. Zo heeft hij mogen voelen hoe het is om als fotograaf te leven in deze Amerikaanse Metropool en te werken op het hoogst haalbare niveau van fotografie. Vers uit het vliegtuig heeft hij op volle toeren meegedraaid met de New York Fashion week en daarna tussen alle shoots door veel werk verricht om van Henket's tentoonstelling The Way I see it en zijn boek Stars to the Sun een succes te maken.

Hardy zijn werk kenmerkt zich door veel kennis van licht, compositie en nabewerking maar ook het concept waarmee hij de kijker altijd probeert uit te dagen om door de bovenste, esthetisch laag van de foto heen te kijken. Hardy manipuleert zijn foto's om tot een afgerond beeld te komen en de essentie van de foto meer naar voren te brengen. Hardy beschrijft zichzelf dan ook meer als een beeldmaker die een foto als startpunt gebruikt. Zijn beelden vormen als het ware een raam waardoor de kijker een blik heeft op de wereld zoals deze fotograaf zich die verbeeldt. Omdat de werkelijkheid er anders uitziet dan de beelden zoals Hardy zich die voorstelt, heeft hij de manipulatie nodig om zijn wereld juist weer te geven. Momenteel gaat de verkoop van zijn werk erg goed, mede door zijn publicatie in New Photography 2014 en zijn verschijning in het tv-programma Fotostudio De Jong.

Camera Futura, © Dirk Hardy

Op dit moment focust Hardy zich vooral op zijn afstudeerproject wat hij heel grootschalig aanpakt. Na maanden van taai, theoretisch onderzoek is hij tot het concept gekomen voor zijn afstudeerproject wat veruit zijn grootste productie tot nu toe wordt. Zonder zijn ervaring en inspiratie uit New York, had deze jonge fotograaf het project nooit op zo'n schaal durven aanpakken. Zijn streven is om uiteindelijk vooral autonoom, esthetisch doordacht beeld te maken om zo via een gerenomeerde gallery zijn werk te kunnen verkopen. Binnenkort zal hij meer van zijn werk uit New York en natuurlijk zijn afstudeerproject afhebben zodat de wereld meer kan zien van deze fotograaf.

dirkhardy.com


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more