Jouk Oosterhof (Delft, 1973) portretteert mensen op uiteenlopende locaties, waaruit een geënsceneerde werkelijkheid met een tikkeltje humor ontstaat. Naast haar vrij werk, heeft Oosterhof meerdere opdrachtgevers waaronder LINDA., Comedy Train, Elsevier, van Abbemuseum, Playboy en ga zo maar door. Sinds een paar jaar werkt ze ook samen met Sticky Stuff Photographers Agent & Production in Amsterdam en is ze voor de tweede keer genomineerd voor SO2014, waarvan ze vorig jaar als derde eindigde. New Dawn was geïnteresseerd in de vrije kant van de toegepaste fotograaf en wilde hier meer over te weten komen.

© Jouk Oosterhof
Wanneer en waarom ben je begonnen met fotografie?
Na mijn middelbare school ben ik aan een cursus fotografie begonnen, dat beviel mij wel waardoor ik toelating deed bij de KABK. Ik wilde iets maken. In 1998 studeerde ik af en ben ik gaan werken bij John Midgley, daar heb ik veel geleerd. John verhuisde naar Londen en ik maakte de keuze om in Nederland te werken en zelf aan de slag te gaan. Ik werkte al snel voor AD magazine en maakte daar veel portretten en kon mijn portfolio opbouwen en klantenkring uitbreiden.
In het begin zat ik bij het agentschap van Edson Williams, via hem kwam ik bij het agentschap Multi in Italië en na vijf jaar was het tijd voor verandering. Ik kreeg een verzoek van een agent uit London en vond ik Julia Llamas als producent. We kunnen heel goed samen werken. Precies vijf jaar later belde Wanda van Sticky Stuff, met haar klikte het goed en kon ik met het behoud van mijn eigen contacten toch een nieuwe weg inslaan.

© Jouk Oosterhof
Wat voor fotograaf ben je?
Ik ben een toegepaste fotograaf, ik werk bijna altijd in opdracht. Het liefst met een ruime mate van vrijheid. Ik werk voornamelijk met een geënsceneerde setting, er zijn altijd mensen in beeld maar liever niet te veel.
Waar ben je naar opzoek in je vrije werk?
In mijn vrije werk zoek ik de vrijheid om precies dat te fotograferen wat ik wil zonder rekening te houden met een opdrachtgever. Daarvan leer ik en uiteindelijk kan ik het toepassen in opdrachten. Ik merk dat het echt wat oplevert.

© Jouk Oosterhof
Hoe ga je te werk, bepaal je zelf op welke locatie of setting je de foto’s maakt. En kies je zelf de modellen uit?
Ik werk vaak met Analik Brouwer, zij doet de styling en we bedenken samen een concept. Ik kies zelf de locatie uit en dan ontwikkelen we samen een thema. Dat thema bestaat uit de opbouw van structuren en kleuren. We werken nooit verhalend of met inhoudelijke thema’s. Ik ben meer opzoek naar de juiste compositie en sfeer en probeer dat kader te zoeken waardoor er misschien een vervreemding ontstaat. Het jonge meisje had ik al keer eerder gefotografeerd voor de Elsevier, haar ouders hadden gevraagd of ik Elve Lijbaart (actrice van Borgman, film van Alex van Warmerdam) nog een keer kon fotograferen. Ze was een goed onderwerp voor een serie.

© Jouk Oosterhof

© Jouk Oosterhof
Waarom fotografeer je vaak BN’ers?
Veel tijdschriften interviewen bekendheden waar een portret voor nodig is. Aangezien veel van mijn opdrachtgevers dit doen komt het vaak voor dat ik BN'ers moet portretteren. Het maakt me niet uit of iemand bekend is of niet. Het leuke van acteurs is dat ze vaak iets kunnen toevoegen door hun inlevingsvermogen. Modellen hebben soms meer tijd. Voor de LINDA. maak ik vaak portretten van ‘gewone mensen’, dat is weer leuk, omdat het voor hen vaak heel bijzonder is.

© Jouk Oosterhof

© Jouk Oosterhof
Geïnspireerd door?
Ik laat me niet echt inspireren door een fotograaf, niet bewust in ieder geval. Maar meer door mijn omgeving. Het is een verzameling van dingen die ik zie. Kunst, films, ik pluk onbewust overal iets vandaan. Ik kijk wel naar andere fotografen en ga naar exposities, maar er zijn geen fotografen die mij direct hebben beïnvloed. Ik zoek eerder in de schilderkunst dan in de fotografie. Philip-Lorca diCorcia: dat is prachtig maar wel heel anders dan mijn werk.