Lisa van Casand fotografeert intelligente planten en intrigerende mensen 20 maart, 15 — interview

Elke twee weken gaan VICE en New Dawn in gesprek met een toffe fotograaf. Deze week: Lisa van Casand.

Momenteel is ze nog derdejaars student aan de KABK in Den Haag, maar dat houdt haar niet tegen om ook buiten de academie aan het werk te zijn. Vorig jaar maakte Lisa van Casand (Eindhoven, 1990) deel uit van het fotofestival BredaPhoto met de serie Tweede bospad links, over mensen die onze hectische samenleving weten te ontvluchten. Toch ziet Lisa zichzelf niet als een geboren fotograaf; ze pakt pas haar camera als ze een onderwerp heeft gevonden dat haar fascineert. Ze is nu bezig met een nieuw project dat het gedrag van planten vergelijkt met dat van mensen: Fluorescent Signals. We spraken met Lisa over diepzeedieren, intelligente planten en wetenschap als inspiratiebron.

© Lisa van Casand

© Lisa van Casand

© Lisa van Casand

VICE x New Dawn: Ha Lisa, hoe kwam je nou bij die planten terecht?
Lisa van Casand: Ik ben nieuwsgierig naar de invloed van wetenschappelijke ontwikkelingen, en naar nieuwe inzichten over onszelf en de wereld. Recent wetenschappelijk onderzoek laat zien dat planten veel complexere organismen zijn dan we lange tijd dachten. Planten zijn niet zo passief als ze soms lijken – ze zijn zich bewust van de omgeving en kunnen daarop reageren, ze communiceren met andere organismen, zijn in staat informatie te verwerken, kunnen leren door ervaringen en hebben een geheugen. Planten kunnen dus alle dingen die wij scharen onder intelligent gedrag, maar dan zonder een stel hersens. Dat vind ik intrigerend.

Net als diepzeedieren: die zijn zich volkomen onbewust van het bestaan van zonlicht, gewoon omdat ze dat in hun leven nooit hebben gezien. Terwijl zonlicht voor ons zo vanzelfsprekend is. Ik vraag me dan gelijk af: wat bestaat er dan waar wij geen weet van hebben?

© Lisa van Casand

© Lisa van Casand

© Lisa van Casand

Maar wat heeft dit met fotografie te maken?
Fotografie geeft me de mogelijkheid mijn interesses te combineren – ik ben altijd geïnteresseerd geweest in biologie, filosofie en archeologie. Anders dan in de wetenschap, gebruik ik beeld niet per se om een antwoord te geven, maar om vragen op te roepen.

Wat vind je zo boeiend aan wetenschap?
Wetenschappelijke bevindingen worden door het publiek vaak geïnterpreteerd als de waarheid, ook al is die gebaseerd op een aannamen die nu voor waar worden gehouden, maar misschien morgen niet meer. Fotografie kan ook erg misleidend zijn, omdat het een exacte weergave van de werkelijkheid lijkt, of door anderen zo gelezen wordt. Het natuurgetrouwe speelt een grote rol in zowel de wetenschap als documentairefotografie.

© Lisa van Casand

© Lisa van Casand

© Lisa van Casand

Je fotografeert best heftige onderwerpen: As the dust settled is een serie van een ex-oorlogsgebied dat nu als dierentuin fungeert, en de mensen uit Tweede bospad links isoleren zich volkomen van de buitenwereld, ook van hun familie en vrienden. Wat wil je vertellen met deze series?
Ik vind het grappig dat je die twee eruit haalt, want voor mij waren die projecten juist niet zo heftig. Ik had bijvoorbeeld niet het idee dat de dierenverzorgers die ik gefotografeerd heb voor As the dust settled bewust last hadden van het feit dat ze werkten in een voormalig oorlogsgebied. Ik kwam er allerlei militaire erfenissen tegen, en de dierenverzorgers waren allemaal gespierde mannen, soms in echte legeruniformen – daardoor liep het vroegere trainingskamp en het huidige pretpark op een vreemde manier in elkaar over.

Mijn project over de intelligent planten, waarin duidelijk wordt dat planten in stressvolle situaties een soortgelijke reactie laten zien als mensen en dieren, was voor mij veel indringender. Ik merkte dat mensen bij dat project in eerste instantie dachten dat het zweverig zou zijn, terwijl het dat juist niet is. Samen met wetenschappers heb ik een manier ontwikkeld om hun onderzoek naar hoe planten op hun omgeving reageren, en de technologie die ze daarbij gebruiken, om te zetten in full frame fotografisch beeld.

© Lisa van Casand

© Lisa van Casand

© Lisa van Casand

Hoe kom je jouw onderwerpen tegen?
Ik neem sowieso de kranten goed door. Als ik dan een potentieel interessant onderwerp tegenkom, kijk ik of er boeken of wetenschappelijke literatuur over te vinden is, en spreek ik met experts. Verder is het heel veel mailen en bellen om bij interessante mensen en plekken terecht te komen. Voor het project Tweede bospad links was dat natuurlijk lastiger. Via-via ben ik met een van de karakters in contact gekomen, en zij bracht me weer in contact met een ander – zo ging het balletje rollen.

© Lisa van Casand

© Lisa van Casand

© Lisa van Casand

Je plantenproject is heel anders dan je eerdere werk, hoe komt dat denk je?
Ik ben denk ik steeds beter in staat om mijn interesses met elkaar te verbinden. De eerdere series waren voor een deel ook gewoon opdrachten vanuit de academie, en pas bij Fluorescent Signals ligt het accent helemaal op vrij werk. Maar ook al lijken de projecten heel verschillend, van elk werk neem ik wel iets mee waar ik enthousiast over ben om te gebruiken in een volgend project.

Tekst doorMay Putman Cramer

lisavancasand.nl


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more