Marie-Stella-Maris Foundation X Natascha Libbert 12 december, 16 — interview

In samenwerking met GUP Magazine stuurt de Marie-Stella-Maris Foundation autonome fotografen naar haar schoon drinkwater projecten. Jongstleden september bezocht Natascha Libbert het project Water for Mweteni in Tanzania. We interviewden Natascha onder andere over wat haar inspireert en wat de reis voor indruk op haar gemaakt heeft.

Over Natascha
Als kind woonde Natascha onder meer in Spanje, de Verenigde Staten, Ghana en Saoedi Arabië. Na een baan als accountmanager bij een groot reclamebureau besloot ze naar de Kunstacademie in Den Haag te gaan, waar ze in 2009 afstudeerde. “Hoe verhoudt de mens zich tot zijn omgeving?” is een vraag die ze zichzelf vanwege haar zwervende jeugd voortdurend stelt - en ook later, wanneer ze veel reist voor haar werk. Haar foto’s kunnen abstracte landschappen laten zien of inzoomen op details, maar staan altijd in relatie tot de mens en diens werkelijkheid. Binnen een opdracht of vrij werk vormt het idee zich al fotograferend, schrijvend en onderzoekend. Inmiddels heeft Natascha Libbert diverse tentoonstellingen, nominaties en awards op haar naam staan.

© Natascha Libbert

© Natascha Libbert

Wat deed jou besluiten op de uitnodiging van de Marie-Stella-Maris Foundation in te gaan?
Ik ben momenteel bezig met een project over zeevaart, sluizen en het Noordzeekanaal in Nederland, waardoor ik voortdurend in contact kom met water, de invloed en het karakter ervan. Ook in verhouding tot land en aarde. Toen ik door jullie werd benaderd om mee te gaan naar Tanzania leek het mij interessant om te kijken hoe ik daar het thema water zou kunnen benaderen. Bovendien houd ik ervan om in landen als Tanzania wakker te worden en ’s ochtends op de grond te zitten met een kop filterkoffie om na te denken over de omstandigheden en omgevingwaarin ik me bevind. Dat laatste is, behalve nieuwsgierigheid, misschien wel mijn grootste drijfveer. Plekken die geen vragen bij me oproepen zou ikniet zo snel fotograferen.

Kun je ons meer vertellen over je fotoserie?
Het water was vrij onzichtbaar in het gebied waar we verbleven, maar manifesteerde zich des te meer in de leefwijze van de mensen. Het kwam erop neer dat het land juist door water en het gebruik ervan, veel waarde had. Dus keek ik naar de grond. Daarnaast vond ik de diepe rode kleur visueel heel rijk en verleidelijk - het deed me denken aan de keer dat ik 15 jaar geleden naar Australië vertrok op basis van één foto van rode aarde.

Het gebied waar we verbleven bevond zich in de bergen, en de mensen die er woonden waren vrij geïsoleerd- zelfvoorzienend, maar goed georganiseerd. Vanuit de geofilosofie zou je, om de mens en diens cultuur te begrijpen, moeten kijken naar het land. Er waren op deze plek minder invloeden van buitenaf, zoals je die bijvoorbeeld in een stad zou aantreffen, zoals elektra, vervoer, kranten, winkels. Daarom was wellicht de driehoeksverhouding tussen mens, water en land wat directer. Ik vond het een mooi uitgangspunt om te kijken naar de textuur van het land: ik keek naar het land om de mensen te begrijpen.

© Natascha Libbert

Heb je binnen deze serie een favoriete foto?
De foto met de ‘strik' van cactus is voor mij het meest tekenend. Het is voor mij verwant aan de structuur van water: ik had dit ook the red river kunnen noemen. Daarnaast heeft het beeld in mijn ogen iets liefelijks. My Dear – zo heb ik de foto genoemd - is daarom een koosnaam voor het land en een gebaar naar iemand met wie ik sprak over het Swahili en op welke wijze de taal een rol speelt in de relatie tussen mens en land.


"Het water was vrij onzichtbaar in het gebied waar we verbleven, maar manifesteerde zich des te meer in de leefwijze van de mensen."


Wat betekent water voor jou?
Ik drink belachelijk veel water! Afgezien daarvan heb ik vaak in landen gewoond of gereisd waar een tekort aan water of schoon drinkwater heerste, en daarom ben ik me eigenlijk iedere dag onder de douche bewust van het feit dat wij het in die zin erg goed hebben. Daarnaast heb ik het afgelopen jaar veel gekeken naar water voor een ander project. Ik ben mee geweest met diepzeeduikers en vrachtschepen, heb gesproken met mensen die voortdurend met de zee leven en werken, en vind het een ongelofelijk bijzonder verschijnsel. Water is het hoogste goed; wanneer we het goed gebruiken is het een soort drager van welvaart. Maar er zit ook een destructieve neiging in. Stromingen en patronen ontstaan en breken af. Ik heb op zee urenlang over de reling gehangen en waterpatronen gefotografeerd.

© Natascha Libbert

Wat heeft jou het meest geïnspireerd tijdens het bezoek aan het project in Tanzania?
Wat ik het meest plezierig vond om te merken was dat er een groep goed georganiseerde vrouwen was die deze projecten hebben geïnitieerd. Ze hanteren een eigen banksysteem waarmee ze sparen en bedachtzaam omgaan met de omgeving. Daardoor hebben ze in zekere zin een sterkere positie dan de mannen.

© Natascha Libbert

"Ik ben mee geweest met diepzeeduikers en vrachtschepen, heb gesproken met mensen die voortdurend met de zee leven en werken, en vind het een ongelofelijk bijzonder verschijnsel. Water is het hoogste goed; wanneer we het goed gebruiken is het een soort drager van welvaart."


Hoe vond je het om het schoon drinkwater project van dichtbij te zien?
Verrassend, ik had namelijk niet veel positieve ervaringen met 'goede doel’ projecten. Ik ken plekken waar de kraan van een waterput bijvoorbeeld al binnen een week gestolen zou zijn. Ik vind het ook een lastige discussie wanneer je als westerling projecten introduceert met westerse drijfveren en waardes. Desalniettemin werd ik door jullie aangemoedigd om vooral kritisch mee te kijken en we hebben daar ook discussies over gevoerd. Dat was zeker interessant. Dat deze projecten op lokaal niveau geïnitieerd worden, is denk ik een belangrijk succesfactor. En dat er als gevolg van de nieuwe watervoorzieningen vrij directe gevolgen zichtbaar waren. Toen ik zelf op de motor het gebied in ging zag ik overal mensen die gezonde groenten en fruit teelden, en gecontroleerd het land bewerkten.


"Toen ik zelf op de motor het gebied in ging zag ik overal mensen die verse groenten en fruit teelden, en gecontroleerd het land bewerkten."

© Natascha Libbert

Ging je met bepaalde verwachtingen richting Mweteni? Kwamen die overeen met wat je aantrof?
Ik had geen enkele verwachtingen, behalve het idee dat ik ergens in de hoek van een onafgemaakt huis op de grond zou slapen en dat er geen water zou zijn, en blijkbaar was ik niet de enige. We waren dus positief verrast toen dit niet het geval was. Verder heb ik geleerd dat het niet zoveel nut heeft om verwachtingen te hebben; het is veel plezieriger om alles hobbelend in de auto te ondergaan totdat je er bent.

Wil je verder nog iets kwijt?
Mijn landschapsbeelden hebben allemaal iets te maken met de huizen, die ontstaan vanuit de grondstoffen aarde en steen, bij de gratie van het water. Het is een mooie gedachte dat dat wat ontstaat, ook weer tot de aarde kan vervallen.


Ook documentaire-duo Strictua reisde mee, bekijk de video hier.

En bekijk ook de andere projecten van de Marie-Stella-Maris Foundation, in beeld gebracht door Linelle Deunk, Ernst Coppejans en Robin de Puy.


Ibasho Gallery presenteert: Tea Ceremony And Flower Arrangement - Max Pinckers in dialoog met Werner Bischof event — 1 mei

Het beeld van Japan, verzadigd door clichés van een ondoordringbare en technologisch geavanceerde eilandnatie met zeer gedefinieerde culturele onderwerpen - zoals...

↠ read more

Kahmann Gallery presenteert: Marvin Newman in 5&33 Gallery event — 1 mei

In de jaren vijftig, een tijd waarin bijna alle kunstfotografen in zwart en wit werkten, durfden maar een paar pioniers met kleur te experimenteren. Een van hen was Marvin Newman...

↠ read more

OPEN CALL: NEW DUTCH TALENT event — 1 mei

GUP Magazine presenteert vol trots de achtste editie van New Dutch Photography Talent: New 2019. Deze toonaangevende publicatie introduceert ieder jaar de 100 beste nieuwe...

↠ read more

Melkweg Expo presenteert: metamorphosis - Lois Cohen & Indiana Roma Voss event — 26 april

Fotograaf Lois Cohen en stylist Indiana Roma Voss exposeren van 19 mei tot 10 juni ‘Metamorphosis’ in Melkweg Expo. Twaalf vrouwelijke iconen uit religie tot...

↠ read more

Adrien Lacheré - Memento Bangkok portfolio — 26 april

Adrien Lacheré (b.1988, FR) ontwikkelde zijn passie voor de fotografie tijdens zijn studies economie, hij maakte zijn eerste fotoreeksen in het dagelijkse...

↠ read more

Ronin - Tales of Solitude portfolio — 24 april

De werken van Ronin (b. 1978, based in NL) variëren van geënsceneerde scènes in nachtlandschappen tot intieme ontmoetingen in barre omstandigheden. We...

↠ read more

Stadsarchief Amsterdam presenteert: Dolf Toussaint event — 24 april

De Amsterdamse fotograaf Dolf Toussaint (1924-2017) zwierf vanaf de jaren zestig met zijn camera door de straten van Amsterdam en bracht de inwoners op sprekende wijze in beeld....

↠ read more

Viktor Van Hoof - Som Wansodany, movie super star was killed portfolio — 24 april

In de jaren ‘60 werd de eerste Cambodjaanse film geproduceerd, groeide het aantal studio’s fenomenaal en kenden de Khmer films een groot succes. Mensen gingen...

↠ read more

Instagram Takeover - Sam Gregg portfolio — 23 april

"Napels zien en sterven," vertelde Johann Wolfgang Von Goethe van Faus Italian Journey in 1786. Tegenwoordig is de uitdrukking een ironische verwijzing geworden naar de...

↠ read more

Kiekie - Olympisch Young Talent event — 18 april

Ook in 2018 gaat KIEKIE voor Olympus Nederland op zoek naar nieuw, jong talent! Met als doel om je uiteindelijk door te ontwikkelen als Olympus Visionary. Als Olympus Visionary...

↠ read more