Rick Hekman - 7 Hoog 14 april, 14 — interview

Een flat zou je ook kunnen zien als een soort uitkijktoren. Vanaf de zevende verdieping van bijvoorbeeld een flat langs Den Haag Hollands Spoor is er een hoop te zien. Mensen gaan picknicken, staan te wachten op iets of iemand of verrichten activiteiten die sterk doen denken aan het maken van een drugsdeal. Rick Hekman woont toevallig in deze flat en besloot om gedurende 1,5 jaar zijn lens vanuit het raam naar beneden te richten en te onderzoeken wat je allemaal kunt ontdekken vanuit je eigen woonkamer. Zijn boek 7 Hoog is hier het verslag van. In een interview vertelde hij ons meer over dit project.

© Rick Hekman

Rick Hekman, bezien vanuit zijn eigen standpunt © Björn Veldhuisen

Waar gaat 7 Hoog precies over?
7 Hoog gaat in eerste instantie over wat er zich beneden de flat waarin ik woon afspeelt. Dit boeit mij omdat er simpelweg heel veel te zien is, geen moment is hetzelfde. Ondanks dat het gebied een soort niemandsland is met geen aangewezen doel weten mensen er van alles te doen. In de tweede plaats gaat 7 hoog over het grijze gebied tussen de openbare ruimte en de privé sfeer. Ik kijk vanuit mijn eigen woonkamer naar dingen die zich buiten afspelen en door dit ook nog eens te fotograferen haal ik sommige van die dingen bijna letterlijk mijn eigen wereld in. Doordat ik een lange periode heb gefotografeerd ontdekte ik veel nieuwe dingen over een plek die ik dagelijks zie.

© Rick Hekman

Wat voor dingen dan zoal?
Wat mij het meeste opviel was dat mensen hun eigen 'privébubbel' maken in de openbare ruimte als ze denken dat er niemand kijkt. Normaliter zie je mensen nooit objectief, zij zien jou namelijk waarschijnlijk ook en reageren daar op. Ik had nu echter de mogelijkheid om ze vanuit mijn raam te bekijken zonder ze te beïnvloeden. Zo zag ik twee jongetjes koprollen maken die zich er niks van aantrokken waar ze waren. Ze zagen de heuvel en gebruikten de heuvel op hun manier waardoor ze zelf invulling aan hun omgeving gaven. Ook zag ik soms een man heel lang staan wachten waarna hij weer gewoon wegging zonder dat er iets gebeurde. Als ik alleen maar langs hem was gelopen was ik er niet vanuit gegaan dat hij daar elke week doelloos staat te wachten. Nu zag ik echter duidelijk een patroon en vroeg me natuurlijk af waarom hij dit doet.

© Rick Hekman

© Rick Hekman

Mensen fotograferen vanuit een raam op 7 hoog is redelijk voyeuristisch, hebben mensen jou ook wel eens gezien?
Dat weet ik niet, ik heb wel soms mensen foto's zien maken in mijn richting. Ik heb hen natuurlijk weer gefotografeerd terwijl ze dit deden. In principe zou het raam vanaf beneden echter te veel spiegelen om mij te kunnen zien. Dit project heeft me laten inzien hoeveel het uitmaakt als mensen niet weten dat ze bekeken worden.

De foto's lijken inderdaad niet door een persoon gemaakt, maar door een bewakingscamera. Was dit bewust of zag je dit pas achteraf?
Het was niet mijn intentie, maar ik wilde de beelden wel zo objectief mogelijk houden. En als je mensen op een objectieve manier van bovenaf fotografeert krijg je al snel de associatie met een bewakingscamera. Ik heb de foto's daarom ook bewust niet met een telelens gemaakt, als je zelf vanuit het raam zou kijken zou je de mensen immers ook niet heel scherp van dichtbij zien, maar een beetje vaag. Ik heb daarom achteraf de beelden die ik wilde hebben uitgesneden, maar alles met een normale lens gemaakt.

© Rick Hekman

Maar doordat beelden er soms uitzienalsof het bewakingsbeelden zijn, is het achteraf toch eigenlijk niet altijd objectief?
Nee dat klopt, dit bewijst dan ook maar weer dat volledige objectiviteit niet bestaat. Wanneer je op mijn foto's iemand een doos van de ene naar de andere auto ziet verplaatsen terwijl hij om zich heen kijkt krijg je al snel criminele associaties. Ik vind het interessant om te zien hoe snel verbanden ontstaan met niks meer dan foto's die ik uit mijn raam heb gemaakt. Nu ik dit boek heb gemaakt, heb ik voor mezelf een hele andere identiteit gegeven aan een plek die anders vrij betekenisloos zou zijn.

© Rick Hekman

Je kunt het boek alvast hier pre-orderen!

rickhekman.com


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more