The bigger the better: Nadine Stijns 14 maart, 14 — interview

Ondanks dat foto's de grondslag van haar werk zijn, maakt Nadine Stijns (1977) gebruik van uitgebreide installaties en innovatieve presentatievormen om haar werk tentoon te stellen. Uitkijkend over Den Haag, schoven we bij haar aan tafel.

© Björn Veldhuisen

Wanneer ben je begonnen met fotografie en waar kom je vandaan?
Ik ben opgegroeid in Bunde, Limburg. Na twee jaar Mode Illustratie gedaan te hebben aan de AKV Sint Joost in Breda ben ik begonnen met fotografie aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst (KABK). Daar neigde ik al snel naar kleurfotografie. Eigenlijk mochten eerstejaars niet in het kleur-ontwikkellab maar ik was daar niet weg te slaan. In m'n laatste jaar werkten Nanna van Heest, een oude schoolvriendin van de Sint Joost Academie, en ik samen aan ons afstudeerproject. Dit begon met een manifest dat we hadden opgesteld om onze eigen werkwijze onderuit te halen. Één van de regels was bijvoorbeeld dat we altijd in ongeoefende disciplines moesten werken. Zo gingen we muziek en kleding maken, installaties bouwen, filmen en alles daar tussenin.

© Björn Veldhuisen

En wat vond de school van dit project?
Mijn docenten vonden het werk heel indrukwekkend maar hadden er moeite mee dat het niks met fotografie te maken had. Wel kreeg ik voor dit project in 2001 de STROOM aanmoedigingsprijs. Er was veel animo voor ons werk en dat stimuleerde ons om samen door te gaan. We hebben vele namen gehad maar uiteindelijk noemde iedereen ons N&N (Nadine & Nanna). Ik mistte fotografie toch wel en besloot om me hier weer volledig op toe te leggen. Ik ben toen helemaal gestopt met het werk voor N&N. In het begin was het onwennig om weer als fotograaf aan de slag te gaan.

Welke onderwerpen/thema's kenmerken jouw werk nu?
Mijn onderwerpen zijn documentair maar ik presenteer de projecten altijd als autonome kunst. De hele ervaring van mijn tentoonstellingen bestaat uit installaties, drukwerk, textuur en kleur. De foto's hang ik nooit zomaar aan de muur. Ik denk altijd veel en lang na over hoe ik de foto's wil bewerken en presenteren. Hierdoor zijn mijn foto's eigenlijk nooit helemaal plat; vaak zijn ze onderdeel van een aanraakbare installatie en zijn de foto's zelf slechts een onderdeel van het geheel. Ik denk dat door mijn werk op een aangepaste manier te presenteren, het meer zeggingskracht krijgt.

© Nadine Stijns

Op welke manier beïnvloedt de presentatievorm de documentaire strekking van je werk?
De presentatievorm is altijd een wezenlijk onderdeel van mijn tentoonstellingen. Voor mijn project The Floating Population fotografeerde ik bijvoorbeeld de kleurrijke bagage van Chinese arbeiders van het platteland. Deze arbeiders mogen alleen maar in de stad zijn voor zolang dat hun arbeidscontract daar duurt. Deze groep mensen zwerft dus altijd rond. De foto's van The Floating Population heb ik op posters laten drukken die de bezoekers gratis mee konden nemen. Zo belanden ze op allerlei verschillende plekken, net zoals de pakketjes op de foto's.

© Nadine Stijns

Hoe hebben de projecten die je in China deed jouw werk beïnvloed?
Ik ben meer documentair gaan werken. Tijdens mijn eerste verblijf in China van drie maanden ging ik anders tegen fotografie aankijken. Het is altijd heel veilig om vanuit je atelier te werken, maar ik ontdekte dat er buiten genoeg te vinden was dat aansloot bij mijn werk. Toen ik in Nederland terugkwam benaderde de gallery NP3 in Groningen me voor een expositie van dit werk. Zij hebben me gemotiveerd om grotere installaties te bouwen. Aangezien hun expositieruimte heel groot is, zou een kleine installatie al snel wegvallen. Ik had nooit eerder op deze schaal gewerkt en kwam dus voor uitdagingen te staan. Ik vond het prettig dat de gallery zoveel vertrouwen in me had en ben achteraf erg trots op het eindresultaat.

Je laatste project heet A Nation outside a Nation. Waar gaat dit precies over?
De titel slaat op het grote aantal Filipino's die verspreid over de wereld wonen.10% van de bevolking woont in het buitenland en vaak wonen gezinnen verspreid over meerdere landen. Dit gegeven inspireerde mij en aan de hand van de community in Nederland wil ik hun verhaal vertellen. Ik bedacht dat ik in mijn serie iets nodig had dat alle Filipino's met elkaar verbindt, maar wel fotografisch vast te leggen moest zijn. Zo kwam ik op de Balikbayan-box. Dat is een doos met spullen die zij naar familie in het thuisland sturen. Jaarlijks kiest het Stadsarchief Amsterdam twee fotografen uit om een project over Amsterdam te maken. Naast Jeroen Hoffman, hebben ze mij gekozen om met dit project de Filipijnse community in Amsterdam weer te geven. Dit gaf natuurlijk extra motivatie maar had wel als gevolg dat ik me meer moest toeleggen op de community in Amsterdam.

© Nadine Stijns

Hoe geef je een onderwerp van deze grootte weer?
Net zoals in de Balikbayan-box alle goederen op elkaar gestapeld worden, heb ik foto’s van producten en portretten van Filipijnse kinderen, die opgroeien bij opa en oma in de Filipijnen, op elkaar gestapeld en daarna weer gefotografeerd. Elk portret staat voor één jaar verblijf van de ouders in Nederland, door de foto's te tellen kun je zien hoe lang ze hier al werkzaam zijn. Om te bewijzen dat zo'n box is aangekomen, moet de bezorger altijd een foto maken van de ontvanger met de doos. Ik heb toegang gekregen tot een archief en ook deze foto's wil ik in mijn uiteindelijke expositie verwerken. Uiteindelijk zal de expositie bestaan uit verschillende fotoprojecten die samen het gehele verhaal vertellen. Ik ben nog bezig met nadenken over de uitvoering maar ik kan alvast verklappen dat het groots wordt!

© Nadine Stijns

Het boek Floating Population is hier verkrijgbaar en zal op 22 maart worden tentoongesteld bij Galerie BlockC.

nadinestijns.com


Ibasho Gallery presenteert: Tea Ceremony And Flower Arrangement - Max Pinckers in dialoog met Werner Bischof event — 1 mei

Het beeld van Japan, verzadigd door clichés van een ondoordringbare en technologisch geavanceerde eilandnatie met zeer gedefinieerde culturele onderwerpen - zoals...

↠ read more

Kahmann Gallery presenteert: Marvin Newman in 5&33 Gallery event — 1 mei

In de jaren vijftig, een tijd waarin bijna alle kunstfotografen in zwart en wit werkten, durfden maar een paar pioniers met kleur te experimenteren. Een van hen was Marvin Newman...

↠ read more

OPEN CALL: NEW DUTCH TALENT event — 1 mei

GUP Magazine presenteert vol trots de achtste editie van New Dutch Photography Talent: New 2019. Deze toonaangevende publicatie introduceert ieder jaar de 100 beste nieuwe...

↠ read more

Melkweg Expo presenteert: metamorphosis - Lois Cohen & Indiana Roma Voss event — 26 april

Fotograaf Lois Cohen en stylist Indiana Roma Voss exposeren van 19 mei tot 10 juni ‘Metamorphosis’ in Melkweg Expo. Twaalf vrouwelijke iconen uit religie tot...

↠ read more

Adrien Lacheré - Memento Bangkok portfolio — 26 april

Adrien Lacheré (b.1988, FR) ontwikkelde zijn passie voor de fotografie tijdens zijn studies economie, hij maakte zijn eerste fotoreeksen in het dagelijkse...

↠ read more

Ronin - Tales of Solitude portfolio — 24 april

De werken van Ronin (b. 1978, based in NL) variëren van geënsceneerde scènes in nachtlandschappen tot intieme ontmoetingen in barre omstandigheden. We...

↠ read more

Stadsarchief Amsterdam presenteert: Dolf Toussaint event — 24 april

De Amsterdamse fotograaf Dolf Toussaint (1924-2017) zwierf vanaf de jaren zestig met zijn camera door de straten van Amsterdam en bracht de inwoners op sprekende wijze in beeld....

↠ read more

Viktor Van Hoof - Som Wansodany, movie super star was killed portfolio — 24 april

In de jaren ‘60 werd de eerste Cambodjaanse film geproduceerd, groeide het aantal studio’s fenomenaal en kenden de Khmer films een groot succes. Mensen gingen...

↠ read more

Instagram Takeover - Sam Gregg portfolio — 23 april

"Napels zien en sterven," vertelde Johann Wolfgang Von Goethe van Faus Italian Journey in 1786. Tegenwoordig is de uitdrukking een ironische verwijzing geworden naar de...

↠ read more

Kiekie - Olympisch Young Talent event — 18 april

Ook in 2018 gaat KIEKIE voor Olympus Nederland op zoek naar nieuw, jong talent! Met als doel om je uiteindelijk door te ontwikkelen als Olympus Visionary. Als Olympus Visionary...

↠ read more