The Chinese Photobook - WassinkLundgren 14 mei, 15 — interview

The Chinese Photobook is af. Verspreid over een periode van acht jaar hebben Thijs groot Wassink en Ruben Lundgren gezocht, gevonden, onderzocht, geordend en geduid. Met behulp van bekend fotograaf en fotoboekenverzamelaar Martin Parr, is dit prachtige naslagwerk waarin 240 Chinese fotoboeken zijn opgenomen klaar.

De verzameling Chinese fotoboeken die Ruben door de jaren heen heeft opgebouwd en de fascinatie die beide fotografen voor het reusachtige land hebben, waren de uitgangspunten van The Chinese Photobook. New Dawn spreekt Thijs vanuit Londen via Skype over de totstandkoming van het boek en over de rol van het fotoboek in de Chinese geschiedenis.

© WassinkLundgren

Een korte introductie: Het duo WassinkLundgren ontstond toen Thijs en Ruben elkaar leerden kennen op de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, waar ze beiden fotografie studeerden. Sinds ze zijn afgestudeerd in 2005 hebben ze samen al veertien boeken gemaakt. Ga die allemaal zien! Het zijn stuk voor stuk opzichzelfstaande projecten die steeds erg verschillend zijn van vorm. Al is het startpunt van waaruit ze werken altijd dezelfde. Vinden wij het interessant? Leuk? en leren we er wat van? Dan gaan alle radars van WassinkLundgren draaien.

In 2007 is Ruben naar Beijing verhuisd om daar de Master Photography aan de Central Academy of Fine Art te volgen en verhuisde Thijs naar London om zijn Master Fine Arts aan de Central Saint Martins te gaan halen. Deze enorme afstand staat de productie zeker niet in de weg. Ze spreken elkaar bijna dagelijks via Skype, vliegen heen en weer tussen Londen en Beijing, zien elkaar op tentoonstellingen en natuurlijk als ze samen nieuw werk maken.

© WassinkLundgren

Terug naar de bron van The Chinese Photobook, China. ‘Als je daar bent, voel je de honger naar nieuwe dingen’, aldus Thijs. De stappen die daar gemaakt worden zijn veel groter in vergelijking tot Londen of Nederland. Plekken die volgens Thijs al veel meer ‘af’ zijn. ‘Hier is het alleen nog een kwestie van finetunen.’

The Chinese Photobook is het eerste boek waar geen eigen werk van het duo in staat. Thijs: ‘We moesten bij dit project meer afstand nemen, omdat we hier zelf geen foto's maken maar kijken naar het werk van anderen en orde moesten scheppen, om daar vervolgens een nieuw werk uit te maken.’

© WassinkLundgren

Veel gebladerd en gespeurd te hebben in de alsmaar groeiende verzameling boeken, kwam het drietal erachter dat ze uit bepaalde periodes weinig boeken hadden. Ze spraken met experts op verschillende gebieden om uit te zoeken waar nog fotoboeken uit deze perioden te vinden zouden kunnen zijn om het boek compleet te maken.

Deze onderzoekende houding is kenmerkend voor het werk van WassinkLundgren. Dit in combinatie met de innerlijke drive om de wereld om hen heen te ontdekken en uit te zoeken hoe fotografie werkt. Na acht jaar samenwerking wordt de rolverdeling tijdens de gezamenlijke projecten steeds duidelijker. Zo is Thijs goed in het uitzoeken van de mogelijkheden en is Ruben de man die snel de juiste beslissingen kan maken.

© WassinkLundgren

Twee belangrijke rode draden die door The Chinese Photobook lopen zijn, ten eerste de geschiedenis van China, die enorm complex blijkt te zijn en als tweede de fotografie zelf. Hoe werkt het medium en hoe kan het gebruikt en misbruikt worden.

Van 1900 tot 1930 waren het voornamelijk buitenlandse mogendheden, buitenlandse legers en rijke ambassadeurs die fotografeerden en boeken maakten. Veel boeken uit die tijd laten dus ook een koloniaal beeld van China zien. Met als gedachtegoed: kijk eens hoe mooi en exotisch het hier is.

Daarop volgt een deel over de periode waarin het oorlog was tussen de Japanners en de Chinezen.

© WassinkLundgren

Vanaf 1949 tot vandaag de dag is China een communistisch land en speelt de staat een belangrijke rol in het publiceren van boeken. Je ziet dat de grip op de publicaties in de beginperiode nog wat naïef is, nog niet zo gecontroleerd. Vanaf 1959 worden er enorm veel boeken gepubliceerd en is er een sterke controle op het soort beeld dat naar buiten gebracht wordt.

Via de webcam laat Thijs een foto zien van een overheidsgebouw dat gemaakt is en daar wordt dan ook meteen een mooi boek van gemaakt.

Dan het deel over de culturele revolutie tussen 1966 en 1976 daar zitten een aantal interessante voorbeelden in. Er is een extreem sterke controle op wat ze naar buiten brengen.

© WassinkLundgren

Lin Biao. De beoogde opvolger van Mao, is omstreden omdat hij Mao bekritiseerd. Kort daarna komen hij en zijn familie om in een vliegtuig ongeluk en de Communistische Partij doet alsof hij nooit bestaan heeft. En de mensen die boeken bezitten waar zijn afbeelding instaan, die worden zenuwachtig - want als je een boek met zijn afbeelding had kon er het beeld ontstaan dat jij ook tégen Mao was. Vandaar dat Lin Biao in veel beelden weggekrast of uitgescheurd is. Zo wordt de beste man als het ware uit de geschiedenis geschreven. Je ziet dus het beeld dat de staat je wil voorspiegelen (lachende politiek leiders) maar door de amateuristische censuur óók de angst die onder de mensen leefde.

© WassinkLundgren

In de jaren 80 ontstaat voor het eerst de mogelijkheid om onder eigen naam boeken te publiceren, Mao is allang dood en hoewel China nog steeds communistisch is, is er meer vrijheid. Vanaf die periode zie je dan ook dat er fotografen komen die de fotografie gaan opzoeken en anders gaan gebruiken. Zo vonden Thijs en Ruben een envelop met losse foto’s van de April Photography Society. Een reeks willekeurige foto’s bij elkaar: van rekenmachines tot eenden in het park en modefoto’s. De staat bepaalde tot dan toe altijd wat de fotograaf maakte en dan is daar in een keer die vrijheid. Dat zorgde ervoor dat fotografen alles uit gingen proberen. Een duidelijke reactie op de enorme periode van communistisch propaganda.

© WassinkLundgren

Het laatste hoofdstuk is geweid aan hedendaagse fotografie. Zowel Chinese als internationale fotografen komen hier in beeld, om inzicht te geven in de buitenlandse blik op het communistisch China zien. Het bestaat enkel uit buitenlandse fotografen.

Met The Chinese Photobook maak je op een aantrekkelijke tot de verbeelding sprekende manier kennis met een land dat soms ongrijpbaar lijkt. WassinkLundgren zal ons op 19 mei verder inlichten over het boek en het project tijdens WassinkLundgren presenteert The Chinese Photobook bij Pakhuis de Zwijger.

Tekst door Jildau de Boer

wassinklundgren.com


Ibasho Gallery presenteert: Tea Ceremony And Flower Arrangement - Max Pinckers in dialoog met Werner Bischof event — 1 mei

Het beeld van Japan, verzadigd door clichés van een ondoordringbare en technologisch geavanceerde eilandnatie met zeer gedefinieerde culturele onderwerpen - zoals...

↠ read more

Kahmann Gallery presenteert: Marvin Newman in 5&33 Gallery event — 1 mei

In de jaren vijftig, een tijd waarin bijna alle kunstfotografen in zwart en wit werkten, durfden maar een paar pioniers met kleur te experimenteren. Een van hen was Marvin Newman...

↠ read more

OPEN CALL: NEW DUTCH TALENT event — 1 mei

GUP Magazine presenteert vol trots de achtste editie van New Dutch Photography Talent: New 2019. Deze toonaangevende publicatie introduceert ieder jaar de 100 beste nieuwe...

↠ read more

Melkweg Expo presenteert: metamorphosis - Lois Cohen & Indiana Roma Voss event — 26 april

Fotograaf Lois Cohen en stylist Indiana Roma Voss exposeren van 19 mei tot 10 juni ‘Metamorphosis’ in Melkweg Expo. Twaalf vrouwelijke iconen uit religie tot...

↠ read more

Adrien Lacheré - Memento Bangkok portfolio — 26 april

Adrien Lacheré (b.1988, FR) ontwikkelde zijn passie voor de fotografie tijdens zijn studies economie, hij maakte zijn eerste fotoreeksen in het dagelijkse...

↠ read more

Ronin - Tales of Solitude portfolio — 24 april

De werken van Ronin (b. 1978, based in NL) variëren van geënsceneerde scènes in nachtlandschappen tot intieme ontmoetingen in barre omstandigheden. We...

↠ read more

Stadsarchief Amsterdam presenteert: Dolf Toussaint event — 24 april

De Amsterdamse fotograaf Dolf Toussaint (1924-2017) zwierf vanaf de jaren zestig met zijn camera door de straten van Amsterdam en bracht de inwoners op sprekende wijze in beeld....

↠ read more

Viktor Van Hoof - Som Wansodany, movie super star was killed portfolio — 24 april

In de jaren ‘60 werd de eerste Cambodjaanse film geproduceerd, groeide het aantal studio’s fenomenaal en kenden de Khmer films een groot succes. Mensen gingen...

↠ read more

Instagram Takeover - Sam Gregg portfolio — 23 april

"Napels zien en sterven," vertelde Johann Wolfgang Von Goethe van Faus Italian Journey in 1786. Tegenwoordig is de uitdrukking een ironische verwijzing geworden naar de...

↠ read more

Kiekie - Olympisch Young Talent event — 18 april

Ook in 2018 gaat KIEKIE voor Olympus Nederland op zoek naar nieuw, jong talent! Met als doel om je uiteindelijk door te ontwikkelen als Olympus Visionary. Als Olympus Visionary...

↠ read more