The God Machine - Wouter le Duc 1 september, 14 — interview

Fotograaf Wouter le Duc (1989) studeerde deze zomer af aan de Willem de Kooning Academie. Na een jaar van onderzoek doen naar sektes heeft hij zijn afstudeerproject ‘The God Machine’ gemaakt, een sterke fictionele documentaireserie. Wij gaan op bezoek bij Le Duc om meer over zijn project te weten te komen.

© Wouter le Duc

Wat was de aanzet voor het starten van dit project?

Bij aanvang van het gesprek geeft Wouter mij de dummy van een van zijn vorige projecten getiteld ‘Ending Stories’. Het boek is zorgvuldig gebonden en aan de indeling en opbouw is zichtbaar veel aandacht besteed. Op de eerste pagina’s van het boek staat een tekst waarin hij het project en zijn fascinatie uiteenzet.

‘Begin 2012 vertelde mijn moeder dat ze zich aan het voorbereiden was op 21 december 2012, het einde van de huidige Maya kalender. Ze vertelde me dat de aarde drie dagen donker zou worden en dat er geen elektriciteit of internet meer zou zijn. We zouden terug gaan naar een primitieve beschaving vol met liefde en wereldvrede.

Ik vertelde haar dat ik het er niet over wilde hebben.

Zes maanden later speelde dit gesprek nog steeds door mijn hoofd, Ik begreep niet dat iemand hier werkelijk van overtuigd kon zijn. Ik besloot dit fenomeen te gaan onderzoeken. Daarbij kijk ik niet alleen naar mijn moeder of het einde van de Maya kalender. Ik bestudeer verschillende mensen uit verschillende spirituele, religieuze en praktische stromingen. Zij delen allemaal dezelfde overtuiging van het naderende einde van de wereld zoals we die nu kennen.

Dit is mijn zoektocht naar de geboorte van een levens bepalende overtuiging'.

Quote uit het boek ‘Ending Stories’.

Voor het project ‘Ending Stories’ heeft hij ‘The Watchmen of the Night Ministries’ sekte bezocht in Aalten. Bij het bezoeken van deze sekte fotografeerde hij deze mensen en hun omgevingen. Ook interviewde hij ze schriftelijk over hun leven en overtuigingen. Voor Le Duc was deze combinatie van beeld en tekst nog niet de ideale vorm om de overtuigingen van mensen in een sekte over te brengen. Hij streefde ernaar om hun overtuigingen in beeld te vertellen. Deze vorm heeft hij toegepast in zijn project ‘The God Machine’.

© Wouter le Duc

In je afstudeerproject staat de sekte van John Murray Spear centraal, hoe ben je deze sekte op het spoor gekomen?

“Sinds het project ‘Ending Stories’ ben ik onderzoek gaan doen naar sektes. Tijdens mijn uitwisseling op de Emily Carr University of Art + Design kwam ik een beknopt artikel op het internet tegen over het verhaal van John Murray Spear. Zijn verhaal greep me meteen. Deze sekteleider is ervan overtuigd dat hij een instrument van God is. Van een groep prominente overledenen krijgt hij instructies om een machine te gaan bouwen. Deze machine zal bij voltooiing God op aarde representeren en zal een oneindige hoeveelheid energie verspreiden, welke alle ongelijkheid in de wereld zal wegnemen. Samen met zijn volgelingen bouwt hij deze fysieke Messiah. Het verhaal staat niet op zichzelf. Het is een blauwdruk voor alle andere verhalen over sektes welke ik had bestudeerd; het is een megalomane leider die een groep volgelingen om zich heen heeft verzameld door het voorspiegelen van het creëren van een betere wereld. Deze betere wereld blijkt nooit meer te zijn dan een illusie, maar de drang om erin te geloven is zo sterkt dat het het wint van het rationele denken. Middels dit werk, wat zich bevindt op de scheidslijn van waarheid en fictie, wil ik de aandacht vestigen op de menselijke kant van sektes. Wat beweegt deze mensen om deel uit te maken van een sekte en wat voor houvast geeft dit hen in het leven?”

© Wouter le Duc

© Wouter le Duc

Hoe ben je begonnen met fotografie?

“Tijdens mijn studie Muziek Management was er een keuzevak fotografie. Bij aanvang van het keuzevak kreeg ik een analoge Minolta-camera van de docent. In de kelder bij mijn vader thuis richtte ik een doka in. Het moment dat onder het rode licht het beeld op het papier omhoog komt vond ik prachtig. Ik ben begonnen met het fotograferen van bijzondere mensen in het park. Ik vond het erg mooi dat de camera niet alleen het medium was om werk mee te creëren, maar het ook ervoor zorgt dat ik op nieuwe plekken kom en achter gesloten deuren mag kijken. Na enkele jaren fotograferen was ik ervan overtuigd dat ik mij alleen nog wilde richten op fotografie en toen ben ik naar de Willem de Kooning Academie gegaan.”

© Wouter le Duc

© Wouter le Duc

Wat staat er voor de komende tijd op de planning?

“Op 12 september wordt De kracht van Rotterdam gepresenteerd in de Stadsschouwburg van Rotterdam. Met de ZERP Galerie zijn we in de running om ‘The God Machine’ op Art Rotterdam te tonen. Verder ben ik bezig om ‘The God Machine’ op meer plekken te publiceren en te exposeren. Ook maak ik sinds kort portretten in opdracht van de Boekenkrant en ben ik bezig met een nieuw project.”

Mogen wij een sneakpreview van het aankomend project?

“Het enige wat ik er op dit moment over kwijt wil is dat ik me ga richten op de aantrekkingskracht van het afgezonderde leven in de natuur. Begin volgend jaar hoop ik het te kunnen laten zien.”

wouterleduc.com


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more