De verwondering voor historische gebeurtenissen is wat Daniëlle Celie drijft in haar fotografische zoektocht naar uitzonderlijke locaties. Haar beelden vertellen een verhaal van verstilling en mysterie. In haar fotoserie 78° 13′ 0” N 15° 33′ 0 belicht Daniëlle het industriële landschap van Longyearbyen. De fotoserie is onderdeel van een groter onderzoek naar de gevolgen van het menselijk ingrijpen en de zichtbare littekens in het landschap van Spitsbergen; een eiland in het Noordpoolgebied.

© Daniëlle Celie

© Daniëlle Celie

© Daniëlle Celie

© Daniëlle Celie
In haar eerdere fotoreportage ‘Pyramid of today, portrait of a vanishing town’ lag de focus op een verlaten mijnstad in het Noordpoolgebied genaamd Svalbard (Spitsbergen). De beelden laten zien dat ondanks de kwetsbaarheid van het Noordpoolgebied; hevige kou, geologische moeilijkheden en lange donkere winters het toch mogelijk was voor mensen om zich in Svalbard te vestigen en industrieën te exploiteren. Willem Barentsz ontdekte Spitsbergen in 1656 in zijn zoektocht naar een noordelijke handelsroute. Sindsdien hebben er vele economische activiteiten plaatsgevonden.

© Daniëlle Celie

© Daniëlle Celie

© Daniëlle Celie

© Daniëlle Celie
De fotoserie 78° 13′ 0” N 15° 33 belicht de industriële stad Longyearbyen; de meest noordelijke nederzetting. Het bestaat uit een combinatie van een oude en nieuwe industrie. De stad is in 1906 gebouwd om onderdak te verlenen aan de arbeiders die in de steenkoolmijnen gingen werken. Van de zeven mijnen die uiteindelijk geëxploiteerd waren, is er nu nog één operationeel. De infrastructuur van de stad is aangepast aan de geologische en klimatologische omstandigheden. Van het kabelsysteem als stille getuige van de eerste activiteiten van de mijnindustrie tot de Svalbard International Sead Vault, waarin zaden van zo veel mogelijk voedselgewassen vanuit de hele wereld zijn opgeslagen als in de Ark van Noach. Deze combinatie van oude industrie, welke behouden wordt als cultureel monument, en de nieuwe industrie maken dit stukje noordpool tot een surrealistisch industrieel landschap.

© Daniëlle Celie

© Daniëlle Celie

© Daniëlle Celie

© Daniëlle Celie