Gioia de Bruijn en haar dwang tot vastleggen 26 september, 15 — portfolio

Ze groeit op in Curaçao. Vanaf haar vijftiende heeft ze steevast een wegwerpcamera op zak. Altijd voelt Gioia de Bruijn die drang tot vastleggen. “Leuk voor later.”

Het werk van Gioia gaat altijd over persoonlijke, intieme dingen. Een documentatie van haar wereld. Enerzijds zijn er de weekenden met haar vrienden, waar ze vaak op zogenaamde -nazit - feesten eindigt; feesten die soms zelfs tot dinsdag duren. Anderzijds fotografeert ze landschappen en stadsgezichten. Maar altijd is vluchtgedrag het onderwerp.

© Gioia de Bruijn / courtesy Flatland Gallery, Amsterdam

© Gioia de Bruijn / courtesy Flatland Gallery, Amsterdam

© Gioia de Bruijn / courtesy Flatland Gallery, Amsterdam

© Gioia de Bruijn / courtesy Flatland Gallery, Amsterdam

Haar landschappen en stadsgezichten kenmerken zich door de aanwezigheid van mensen. Toch wordt de kijker nooit geconfronteerd met een blik. De beelden zijn lineair, statisch en stil. Vanaf een afstand, in haar eigen bubbel, bestudeert ze het onderwerp. Ze observeert het, maar is er geen onderdeel van. Door de gekozen hoek waaruit ze fotografeert en de energie in de foto’s wordt de kijker in een microwereld gezogen waarin de tijd stilstaat, gedachten oncontroleerbaar worden, de intensiteit van geluid verandert en het bewustzijn koers wijzigt.

© Gioia de Bruijn / courtesy Flatland Gallery, Amsterdam

© Gioia de Bruijn / courtesy Flatland Gallery, Amsterdam

© Gioia de Bruijn / courtesy Flatland Gallery, Amsterdam

Nog steeds is er diezelfde angst die ze voelde toen ze 15 was. De angst; het moment waarin ze zich verkeerd te verliezen. En dus fotografeert ze, om te vluchten en niet te vergeten.

© Gioia de Bruijn / courtesy Flatland Gallery, Amsterdam

© Gioia de Bruijn / courtesy Flatland Gallery, Amsterdam

Gioia de Bruijn stond afgelopen weekend op Unseen. Haar werk besloeg een gehele muur van Flatland Gallery waarin ze het gevoel van loslaten, high worden, seksuele revolutie en gebouwen met eindeloze glazen muren samen wist te voegen tot één geheel.Het leidde ertoe dat Photographic Director Lauren Ford van Dazed (voormalig Dazed & Confused magazine) haar heeft uitgekozen tot de top 10 van het festival. Ook op Photofusion Photography Centre uit London maakte haar werk een grote verrassende impact.

Werk van Gioia is nog te bewonderentot 27 september in 5&33 gallery in het art’otel in Amsterdam.

© Gioia de Bruijn / courtesy Flatland Gallery, Amsterdam

gioiadebruijn.com


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more