Misha de Ridder - Set 16 oktober, 15 — portfolio

In de Flevopolder, aan de dijk van Almere-Buiten ligt tussen kaarsrechte, eindeloze kavels een wilgenbos. Het is een plek waar de natuur ontsnapt is aan het grote plan van de ingenieurs. Bij de aanleg van de polder werden voor de fundering van de dijk wilgentenen gebruikt. De zaden van de wilgentenen verwaaiden in de nog natte klei. Zo ontsproot rond een oud zandgat een bos.

© Misha de Ridder, Set I, Analoge bariet print, 20 x 25 cm, 2014, Courtesy Galerie Juliètte Jongma

© Misha de Ridder, Set II, Analoge bariet print, 60 x 75 cm, 2014, Courtesy Galerie Juliètte Jongma

© Misha de Ridder, Set III, Analoge bariet print, 60 x 75 cm, 2014, Courtesy Galerie Juliètte Jongma

Dit bos heeft geen paden, is niet geschikt voor een zondagse wandeling. Het is vijandig; manshoge brandnetels en omgevallen bomen beletten de toegang. Schietwilgen bepalen het beeld van de dichte begroeiing. Vijftig jaar na het droogvallen van Zuidelijk Flevoland sterven de wilgen langzaam van ouderdom; ze maken plaats voor essen en iepen.

© Misha de Ridder, Set IV, Analoge bariet print, 20 x 25 cm, 2014, Courtesy Galerie Juliètte Jongma

© Misha de Ridder, Set V, Analoge bariet print, 20 x 25 cm, 2014, Courtesy Galerie Juliètte Jongma

© Misha de Ridder, Set VI, Analoge C-print, 40 x 50 cm, 2014, Courtesy Galerie Juliètte Jongma

© Misha de Ridder, Set VII, Analoge bariet print, 20 x 25 cm, 2014, Courtesy Galerie Juliètte Jongma

Schaduw geeft vorm en leven aan objecten in het licht, het is ook de ruimte van waaruit fantasie en dromen ontstaan. Misha de Ridder gebruikt een grootformaat Linhof Technica om het ademhalen van schaduw en licht in het wilgenbos vast te leggen op 4x5 inch negatieffilm. Hij maakt gedetailleerde, haarscherpe zwart-wit afdrukken op mat barietpapier die doen denken aan etsen gemaakt met licht. Je ogen worden het licht-duister ingetrokken. De Ridder maakt van het wilgenbos een set waarin schaduw en licht vrij spel hebben.

© Misha de Ridder, Set VIII, Analoge bariet print, 60 x 75 cm, 2014, Courtesy Galerie Juliètte Jongma

© Misha de Ridder, Set IX, Analoge bariet print, 40 x 50 cm, 2014, Courtesy Galerie Juliètte Jongma

© Misha de Ridder, Set X, Analoge bariet print, 20 x 25 cm, 2014, Courtesy Galerie Juliètte Jongma

mishaderidder.com


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more