Sem Langendijk - Dockland 3 oktober, 15 — portfolio

Sem Langendijk groeit op in een randgebied van Amsterdam. Op dat moment wordt er daar eigenhandig een oude spoorloods bewoonbaar gemaakt; men richt er zijn eigen omgeving in. Zijn achtergrond maakt dat hij een fascinatie krijgt voor ruimtelijke ordening. Zijn interesse gaat uit naar planologie en hoe deze zich verhoudt tot de realiteit.

© Sem Langendijk

© Sem Langendijk

De inrichting van het landschap en de stad gebeurt tegenwoordig volgens masterplans. Grote instanties en corporaties houden zich bezig met de vraag hoe het individu zich in zijn omgeving gedraagt. Dit om controle uit te oefenen over de stad en het landschap: om de bewoners en gebruikers in goede banen te leiden.

© Sem Langendijk

© Sem Langendijk

‘Docklands’ is hier een voorbeeld van en richt zich op de reorganisatie van de oevers langs het IJ. Hier werd het Westerdok gesloopt. “Er is weinig over van hoe ik mij deze stad herinner. Maar wat mij het meeste opvalt is dat er van kleinschalige invulling in de publieke ruimtes vrijwel niets meer over is.”

© Sem Langendijk

© Sem Langendijk

In zijn werk kijkt Sem naar mensen en plekken die tot de verbeelding spreken; de kleine ingrepen van de stad. Bijvoorbeeld een zelfgebouwde hut op een steiger of een klein container-café op een braakliggend stuk.

© Sem Langendijk

© Sem Langendijk

Individuen die niet passen binnen het ontworpen stadsbeeld interesseren hem. Door deze kleine, ogenschijnlijk en onbelangrijke plekken te laten zien hoopt hij dat er, indiscussies over planologie en ruimtelijke ordening, rekening wordt gehouden met het belang voor dit soort initiatieven. Juist doordat zij afwijken van het plan ontwikkelen ze zich tot een inspirerende plek.

© Sem Langendijk

© Sem Langendijk

Door zijn onderwerpen tastbaar en menselijk te maken probeert Sem bewustwording te creëren. Hij wil hen zichtbaar maken voor de planoloog. Door esthetiek in te zetten probeert hij hun schoonheid te laten zien.

© Sem Langendijk

© Sem Langendijk

semlangendijk.com


New Dawn is gestopt editorial — 1 februari

New Dawn is gestopt. New Dawn was een platform voor hedendaagse Nederlandse fotografie waar talent een podium werd geboden. Twee jaar en duizend posts later houdt New Dawn op te...

↠ read more

Van architectuur naar fotografie. Een interview met Dirk Hardy. interview — 1 februari

Anouk Dingelstad (1989, Amsterdam) werkte voorheen als creative producer/artbuyer bij KesselsKramer en als fotografie & new business agent. Voor ons interviewt ze...

↠ read more

Eli Dijkers en zijn parallelle wereld vol zwart-wit portfolio — 1 februari

“Het mooie is niet gecultiveerd, het lelijke is niet een probleem.” Eli Dijkers toont op de grens van het journalistieke een poëtische kant van ons alledaagse...

↠ read more

Nanda Meijer - Dag gedachten portfolio — 31 januari

Nanda Meijer maakte elke dag een foto met haar polaroid camera en schreef er dan bij waar ze op dat moment aan dacht. Het project ontstond omdat ze het altijd al interessant heeft...

↠ read more

Maarten Kuypers en zijn noodzaak tot herhaling portfolio — 31 januari

Kosmopolitische omgevingen als New York betekenen chaos. Want waar maak je verbinding mee als je gebombardeerd wordt met beeld en geluid? De meeste mensen staan in...

↠ read more

Danielle van der Schans - Hotel Linate portfolio — 30 januari

Tijdens haar bezoek aan Milaan viel het Danielle van der Schans op dat er veel Noord Afrikaanse, Eritrese vluchtelingen zich in de metropool bevinden. Zoekende naar een baan en...

↠ read more

Rogier ten Hacken - Existence portfolio — 30 januari

Fotografie is iets waar Rogier ten Hacken altijd mee bezig is. Hij kan niet anders; het is hoe hij in het leven staat en het is voor hem een manier geworden om het leven meer te duiden....

↠ read more

Nederlands Fotomuseum - Quickscan #2 editorial — 29 januari

Quickscan. Een vluchtige inventarisatie: onvolledig, tastend, het begin van een dialoog en een eerste bepaling van de verschillende posities in het veld. De Nederlandse...

↠ read more

I can’t put my finger on it - Karmen Ayvazyan portfolio — 29 januari

Het werk van Karmen Ayvazyan toont ongewone situaties waarbij eenvoud gepaard gaat met een bepaalde complexiteit. Zo gaat Karmen steeds op zoek naar een wisselend spel van het...

↠ read more

Quintessence event — 28 januari

Zondag 13 februari opent de tweevoudige expositie Quintessence met werk van Popel Coumou en Charlott Markus bij Dapiran Art Project Space in Utrecht. Quintessence belicht het...

↠ read more